יום שני, 5 במרץ 2012

סלט חצילים בתחמיץ (של סבתא)




סבתא שלי היא ממש מומחית לכל מיני מוחמצים, ומלוחים, וכבושים, וכל בן משפחה או חבר יודע ששום חג או אירוע לא יכול להתקיים בלי כרוב כבוש, מלפפונים חמוצים, עגבניות מוחמצות, פלפלים כבושים של סבתא וסלטים פיקנטיים נוספים. כאשר ביקשתי מסבתא את המתכון לפני כמה שנים היא נתנה לי אותו ביחס ל-5 ק"ג חצילים, משמע מבחינתה לא עושים את זה פחות מחמש קילו חצילים ;-) מניסיוני אומר שאכן זאת הדרך הנכונה להכין לכמות אנשים שעוברת את ה-4, כי מה שבטוח – אף אחד לא ידלג על הסלט, ומי שכבר טעם - רק ירצה עוד, ועוד ועוד. אני הכנתי סלט זה מקילו אחד של חצילים לשלושה אנשים, ולקראת הארוחה, לאחר 6 שעות, גילתי שהופחת חצי תוך כדי ה"טעימות"...

זהו הסלט המקורי לסלט חצילים על האש שהבאתי מקודם. הטעמים בשני הסלטים - שונים לחלוטין, מה שאני אוהבת בסלט המובא בפוסט זה – זה קוביות החציל עבות ועסיסיות, אני תמיד בוחרת את אלה שיוצאים בלי הקליפה, מאמצע החציל וספוגים היטב בכל הרוטב הפיקנטי.

מרכיבים:
ל-2 ליטר מים:
4 כפות מלח
6 כפות חומץ

1 ק"ג חצילים (כשני חצילים)
2 פלפלי גמבה אדומים
4 כפות חומץ
5 כפות שמן
3-4 שיני שום

הכנה:
1. בסיר גדול להרתיח מים עם חומץ ומלח.
לחתוך את החצילים לקוביות בינוניות-גדולות. להעביר לסיר עם המים ולבשל כ-10 דקות או עד שהחצילים מתחילים להשקיף מעט.
*בינתיים לקלות בתנור את הפלפלים האדומים.

2. להוציא את החצילים ממי הבישול ולסנן מהנוזלים במסננת.
להעביר את החצילים לקערה.
לקלף את הפלפלים הקלויים ולחתוך לקוביות בינוניות. להוסיף אל קערת החצילים.
להוסיף את החומץ, השמן, שיני שום כתושות, לערבב הכל היטב. להשאיר את החצילים עם הפלפלים ל-6 שעות לספיגת הטעמים. מדי פעם לערבב את תוכן הקערה.

3. להגיש קר או בטמפרטורת החדר.

הערות שוליים: במשך 6 שעות לערבב בעדינות מדי פעם (להיזהר שלא לשבור את הקוביות) ותמיד לטעום, הטעם טיפה משתנה עם הזמן, וכמה שיותר זמן עובר כך זה הופך להיות טעים יותר. הטעם הנדרש הוא פיקנטיות המושגת ע"י שום וחומץ לכן כל הזמן לטעום ולראות האם לא חסר עוד טיפה של חומץ או עוד קצת שום. המלח היחידי שמופיע במתכון הוא מלח במי הבישול, לכן כדאי לבדוק לאחר הבישול האם באמת החצילים מספיק מלוחים.

*במקור הסלט נעשה עם פלפלי גמבה טריים. אני פות אוהבת את הטעם של הפלפלים הטריים לכן אני מכינה אותם בתנור לפני הוספתם לקערה. סבתא שלי מכינה עם טריים.

בתיאבון!






Nati

5 תגובות:

  1. כפי שאת יודעת יש לי חולשה לחצילים לכן המתכון הזה "חובה" מבחינתי! כבר הצטידתי בכל מה שנדרש ותכף רצה להכין. תצפי לדיווחים! :-)

    שבת מקסימה!
    אלנה

    השבמחק
  2. טוב, הבטחתי ולכן מצ"ב הדיווח!
    יצא טעים מאו-מאוד-מאוד רק לא יצוגי בעליל. החתילים קיבלו אתלי צבע אפור-סגלגל מוזר-משהו חחח אבל בכל מקרה אני האכלנית היחידה של חצילים בביתנו, ככה שלי זה לא ממש מפריע. ומשום מה התחשק לי גם להכין פטריות באותה הדרך. נראה לך זה יילך?

    תודה על המתכון ושבוע נהדר!
    אלנה

    השבמחק
    תשובות
    1. היי :-)
      כיף לשמוע שהכנת ואהבת!

      המראה של הסלט באמת לא בדיוק דוגמנית צמרת, אבל גם לא ממש גרוע ;-)
      נכון שהחצילים המבושלים מקבלים צבע אפרפר-שקפקף, אבל איכשהו יחד עם פלפל גמבה זה מתאזן. אם מבשלים את החצילים לא יותר מדי ולא גורמים להם להתפרק אלא שומרים על הקוביות שלמות ככל האפשר, אז זה נראה סביר. למען האמת, גם חציל על האש לא נראה משהו. לא אחת שמתי לב שאנשים לא אוכלים אצלי חציל על האש בגלל המראה הלא מגרה שלו. ורק אחרי שאני משכנעת אותם והם טועמים, הסלט של חציל-על-האש מתחסל תוך דקות ספורות.

      אגב, קוביות החציל לא הזכירו לך פטריות קצת?? אני חושבת שלא סתם העלית את רעיון הפטריות כי אני בעצמי בכל פעם שאוכלת את הסלט הזה חושבת על פטריות...
      אני חושבת שאפשר לנסות גם פטריות באותה הדרך. פעם סבתא שלי הכינה והיה ממש טעים, אבל אני כבר לא זוכרת איך היא הכינה. אולי אנסה לשאול אותה אם היא עוד זוכרת, כי זה היה באמת מזמן. אבל בפטריות אולי הייתי מוסיפה עוד קצת תיבול, גרגירי חרד ובצל - זה בטוח, גרגירי פלפל שחור - גם כן. תנסי :-) ותספרי איך יצא.

      תודה על העדכון יקירה,
      (נראה שהחורף הולך לחזור... אוףףףףף! מקווה שנפגש כבר בהזדמנות החמה הקרובה :-) )
      נטי

      מחק
  3. סלט בתחמיץ שאני אוהבת.
    אם החצילים יוצאים טעימים יותר מהאמצע, אלה בלי הקליפה,
    לא עדיף לקלף אותם?
    בתודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הממממ... לא יודעת :-)
      איפשהו נראה שאת צודקצת כי זה הגיוני.
      אבל מצד שני, זו רק דעתי, אולי אחרים אוהבים יותר את החלק עם הקליפה או שבכלל לא אכפת להם...
      בכל אופן, הייתי משאירה את זה כמו שזה :-) זהו "סלט של סבתא", אז אני לא מתווכחת איתו ;-)

      תודה על הביקור והמשך ערב נעים,
      נטי

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...