יום ראשון, 25 במרץ 2012

פונצ'יקי (של סבתא), (סופגניות גבינה)




פונצ`יקי – זה מעין סופגניות העשויות מבצק גבינה ומטוגנות בשמן עמוק. זהו מעדן הילדות שלי. כל ביקור אצל סבתא היה מחייב הכנת פונצ`יקי, כאשר באותה התקופה מה שיותר הלהיב אותי ואת אחותי זה ההכנה עצמה מאשר האכילה. לסבתא הייתה סבלנות אין סופית עבורנו. היא הייתה מכינה קערה גדולה של בצק, מפזרת קמח על כל השולחן ונותנת לנו לעשות בבצק ככל העולה על רוחנו. לא עשינו צורות עגולות מדויקות (כמו שאני עושה כיום) אלא ממציאות צורות מצחיקות ומגוונות.

אני לא זוכרת עד איזה גיל זה היה העיסוק האהוב עלינו אצל סבתא, אבל יחסית עד גיל בוגר דיו. מאז עלייתנו לארץ (בגיל 15) לא חזרנו על מנהג זה, ככל הנראה משלל סיבות. ולפני כמה שנים חגגנו בבית הוריי איזשהו אירוע וסבתא הביאה עמה קערה גדולה עם פונצ`יקי. מצד אחד נורא שמחתי שוב לחזור לטעמי הילדות, אך מאידך חשתי אכזבה רבה שסבתא הכינה אותם לבד, בלי לשתף אותנו. באותו רגע נתקפתי נוסטלגיה אדירה ורצון שוב לשחק עם הבצק הזה. ביקשתי מסבתא מתכון הכל-כך יקר לליבי ומדי פעם אני חוזרת על הפינוק הזה. ובמיוחד בחנוכה כאשר למשך שבוע שלם מפסיקים לספור קלוריות ;-)

את מעדן הילדות הזה אני אשמח להעביר גם לילדיי. מקווה שהם יהנו לשחק יחד איתי במשחקי בצק ולהכין פונצ'יקי מפנקים.

מרכיבים:
500 גר גבינה לבנה מהסוג "טבורוג" (ניתן לקנות במרכולים של רוסים או להשתמש בגינת "טוב טעם")
3 ביצים
½ כוס סוכר
1 כפית תמצית וניל איכותית (אני משתמשת רק בתמצית וניל שאני מכינה לבד עם וודקה ותרמילי וניל)
½ 1 כוסות קמח תופח

שמן לטיגון עמוק

אופציונלי:
אבקת סוכר מעורבבת עם קינמון

הכנה:
1. לערבב כל המרכיבים יחד לבצק אחיד. מתקבל בצק דביק ורך.

2. לחמם בסיר שמן בכמות המספקת לטיגון עמוק. אחרי שהשמן התחמם מאוד, להנמיך את הלהבה לחצי.

3. בידיים משומנות לתלוש מעט מהבצק, בגודל בערך כחצי כדור פינפונג, לגלגל לתוך כדור קטן ובזהירות להניח לתוך הסיר עם השמן החם. כמות הכדורים אשר נכנסים לסיר אמורה לכסות את פני השמן, אך לא להשאיר כדורים מתחת לשמן (לא להגזים עם כמות הכדורים בסיבוב אחד).

תוך כדי טיגון כדורי הבצק תופחים ומשחימים. כדאי מדי פעם לסייע להם להתהפך ע"מ שיוכלו לקבל צבע אחיד מכל כיוון.

חשוב לדעת! לשמור שהשמן לא ירתח ולא יתחמם יתר על המידה.
שמן חם מדי יגרום להשחמה מהירה של פונצ`יקי מבחוץ, אך ישאיר אותם לא אפויים מבפנים;
שמן לא מספיק חם יגרום לבצק לספוג יותר מדי שמן.

4. להעביר את הפונצ`יקי המוכנים לקערה מרופדת בנייר סופג. להעביר לצלחת הגשה ולזרות אבקת סוכר, או להגיש עם ריבה בצד, או פשוט להגיש בלי כלום.

אופציונלי: להכין קערה עם אבקת סוכר מעורבבת עם קינמון ולגלגל בו את הפונצ'יקי בעודם חמים. 

הערות שוליים: עדיף ומומלץ לקנות גבינת טבורוג במעדניות של רוסים (או בטיב טעם) כי גבינת  "טוב טעם" הנמכרת בסופר-מרקטים, היא יותר לחה וזה ידרוש להוסיף יותר קמח למתכון. ודומני כי ראיתי טבורוג על משקל גם במעדניות בסופרים רגילים (אם אני לא טועה ביינות ביתן).

הערה חשובה: להספיק לטעום לפחות כמה פונצ`יקי לפני שבני הבית יעלימו הכל בלי עקבות...

בתיאבון!








Nati

3 תגובות:

  1. ואווו זה נראה נפלא יקירתי! ממש מעורר תאבון, וממש פשוט להכנה :)*

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה :-) זה גם קרוב לליבי כי זה של סבתא שלי :-)

      תודה על הביקור מתוקתי ♥
      המשך ערב נעים,
      נטי

      מחק
  2. למה כל מה שמשמין טעים כלכך? חחח
    הפונציקי שלך פשוט מושלמים! כאילו הכנת אותם בתבנית מיוחדת:-)

    המשך יום מקסים!
    אלנה

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...