יום שני, 26 במרץ 2012

מרק מינסטרונה על פי ג'ימי אוליבר




המרק הראשון ממאגר המרקים שלי שהתאסף לו זה מכבר הוא מרק המינסטרונה. בגדול, לראשונה ראיתי מתכון למינסטרונה לפני המון שנים (לפחות לפני 10 שנים) בספר "פסטה" של הוצאת KONEMANN. כבר אז היה נראה לי שהמרק הזה מספיק טוב כדי להכין בעצמי. אך יותר מאוחר הבנתי שזהו מרק מאוד פופולרי באיטליה ואין לגביו דעה אחת. יש המון מתכונים שונים ממקום למקום, מאזור לאזור. ולרוב כשאני פוגשת מתכונים מסורתיים עם הרבה גרסאות שונות, אני נרתעת, כיוון שלא מספיק שאף פעם לא טעמתי "את הדבר האמיתי" ואין לי מושג איך זה אמור להיות, אזי גם אין מתכון מדויק אחד שאוכל להישען עליו.

ג'ימי אוליבר הוא בשלן הכי-הכי בעיני. אחד שאני יכולה לסמוך עליו בעיניים עצומות. אני חושבת שהוא גאון לא רק בגלל המתכונם שלו, אלא משום שהוא כאילו רואה את ההסתבכויות והקשיים של בשלניות חובבות. כשאני קוראת את מתכוניו, נוצרת בי ההרגשה שהוא לרגע טייל בתוך הראש שלי, הבין לאיזה כיוון הוא חושב, ממה מפחד, על מה מתלבט ולפי זה הרכיב את ספרי המתכונים שלו. המתכונים שלו לא מסובכים ויחד עם זאת מאוד מעניינים. אני באופן אישי סולדת מכל מתכון עם שתי כותרות: "קל להכנה" ו"דיאטטי" כיוון שבמתכונים האלה תמיד מורגשת לי אי שלמות מוחלטת. אם יש ספרי בישול שלעולם לא אקנה, זה הספרים עם הכותרות האלה. אם יש מתכונים שאדלג עליהם בחיפוש ברשת, זה המתכונים עם הכותרות הנ"ל.

לעומת זאת אצל גיי'מי המתכונים באמת לא קשים, באמת לא מסובכים, ויחד עם זאת מקסימים ומעניינים. למי שאין ספר של ג'ימי אוליבר, אני רוצה להעתיק הקדמה קטנה מתוך הספר "ג'יימי אוליבר – השף הערום", כדי שתבינו על מה אני מדברת:

"כשעברתי לגור בלונדון, שכרתי דירה פצפונת בהמפסטד, עם מטבח בגודל של ארון. משם עברתי לדירת מרתף בהמרסמית', שלא הייתה טובה יותר, כך שהכרתי מצוין את המגבלות של מטבח קטן המכיל רק ציוד בישול בסיסי ביותר.

כבר בישלתי אז אוכל טוב במסעדה, אבל התקשיתי לשחזר בבית רבים מהמתכונים בגלל חוסר זמן, מקום וציוד, ולפעמים, כקונה ממוצע, גם לא הצלחתי למצוא חומרי גלם טובים במחירים סבירים. וכך, במאמץ לשחזר חלק מהמתכונים המרגשים מהמסעדה במטבח מוגבל, מצאתי את עצמי מפשט את המתכונים האלה למשהו די בסיסי, ואז מתאים בין המתכונים לבין מה שהיה לי בארון, במזווה, במקרר או בגינה. כמו כן, השתדלתי להימנע מז'רגון קולינרי ומתהליכים מסובכים וארוכים שלא מצדיקים את התוצאה הסופית".

בגלל זה הספרים ותוכניות הבישול של ג'יימי כל כך אהובים עלי – המתכונים שלו יחסית פשוטים, אבל עם אופי וסטייל. בבסיס ההשראה למתכונים האלה ג'יימי לקח ממסעדות יוקרה בהן עבד, אך הוא התאים את המתכונים המפוארים לאמצעים של בשלן חובב ממוצע. ולא הייתה לי צל של ספק שמרק המינסטרונה שלו יהיה הכי מתאים עבורי, עם הסברים הכי מובנים.

את המרק הזה בישלתי בראשית הסתיו אשתקד, בתקופה כשהגוזל שלי כבר הפסיק לאכול מרקים מרוסקים, אך עדיין חשתי צורך לתת לו מרקים סמיכים ועשירים במגוון גדול של ירקות. מרק המינסטרונה הוא הכי מתאים למטרה זו – מרק סמיך, עשיר ומשביע. גם עבור מבוגרים וגם עבור ילדים זה לא סתם מרק, אלא ארוחה של ממש. במתכון הספציפי ג'יימי מספר שאין מתכון אחד שמכיל בתוכו את הרעיון השלם של מרק מינסטרונה. המרכיבים משתנים לפי העונה. בחורף זהו מרק מחמם וממלא, ובקיץ המרק הופך להיות קל ודליל יותר. את המרק שלי בישלתי עם מרכיבים שונים במקצת מהמרק של ג'יימי.

מרכיבים (4 מנות):
3 עגבניות בשלות (במתכון המקורי 10)
1 גזר בינוני (במתכון המקורי 3)
1 כרישה (במתכון המקורי 2, ועוד 5 גבעולי סלרי)
1 בצל קטן (במתכון המקורי 2)
1 בטטה גדולה (לא קיים במתכון המקורי)
1 קישוא (לא קיים במתכון המקורי)
1 תפוח אדמה (לר קיים במתכון המקורי אבל יש כרוב)
2 שיני שום

1 ליטר ציר עוף
1 כפית פסטו רוזמרין-פטרוזיליה (במתכון המקורי כף רוזמרין טרי קצוץ)
6 עלי בזיליקום (במתכון המקורי 3 חופנים של בזיליקום)
150 גרם פסטה עבה (במתכון המקורי 200 גרם)
מלח, פלפל

הכנה:
1. מכינים את הירקות: קולפים את העגבניות וחותכים לקוביות גדולות.
מקלפים את הגזר, בטטה ותפוח אדמה. חותכים לקוביות בינוניות (להשתדל שכל הירקות יהיו בערך בגודל אחיד).
מסירים את העלים החיצוניים מהכרישה, חותכים לאורכה לארבע, שוטפים היטב וקוצצים.
מקלפים וקוצצים את הבצלם.
חותכים לקוביות גסות את הקישוא וקוצצים שום.

2. בסיר בו יתבשל המרק לחמם מעט שמן ולטגן קלות את הבצל, הגזר, הכרישה והשום. להוסיף את תפ"א, בטטה וקישוא ולטגן על אש בינונית-קטנה עוד כ-5 דקות או עד שכל הירקות משחימים ומתרככים מעט. מוסיפים את העגבניות ופסטו ומאדים עוד 3-4 דקות.

3 מוסיפים את הציר, המלח והפלפל, מביאים לרתיחה ומבשלים 35-40 דקות על אש קטנה.
מוסיפים את הפסטה ועלי בזיליקום קצוצים וממשיכים לבשל עוד 5-7 דקות. טועמים, מתקנים תיבול.

הערות שוליים: אני מאוהבת קשות במרק הזה. הוא כל כך עשיר בטעמים, סמיך וארומטי, אני בטוחה שתרצו לחזור על זה שוב ושוב ושוב... ואין לי ספק שגם הילדים מאוד יאהבו. שלו אהב ואכל עם תיאבון רב. בגלל שכל הירקות חתוכים לקוביות די גדולות וגם הפסטה עבה, לתינוקות מאוד נוח לאכול את המרק הזה, הן עם הידיים (מהל'שות, זה חלק בהתפתחות, למרות שמערכת העצבים החלשה שלי לא עומדת בזה כל כך...) הן עם הכף כי קל לאסוף את הירקות והפסטה בכף.

לפני שמוסיפים פסטה למרק, כדאי לשים לב לרמת הסמיכות של המרק, אם הוא כבר נראה די סמיך, אזי לא להגזים בפסטה אחרת המרק יהפוך לתבשיל פסטה או דייסת פסטה.

בתיאבון!












 Nati

4 תגובות:

  1. יקירה זה נראה נפלא, והצילומים שלך פשוט מהממים! תענוג לבקר כאן :)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה :-) שמחה לשמוע!

      שמתי לב שמרקים מושקעים הכי טעימים. באמת. מסתבר שכמה שיותר זמן מתבשל המרק כך הוא טעים יותר. גם ציר עוף, בגדול נראה שכבר אחרי שעה וחצי הוא מוכן, אבל תנסי פעם לבשל ציר עוף שלוש שעות ואף יותר. הציר יוצא מאוד מרוכז ומלא טעם בשרי. וגם המרק עצמו, כשהוא מבושל היטב וכל הירקות כבר שחררו את טעמם, וואו! זה מעדן!

      שמחה שאהבת ותודה על הביקור!!
      המשך ערב נעים,
      נטי

      מחק
  2. זה נראה טוב! מושקע וטעים!
    אני כל כך מתלהבת ממתכונים "עמוסים" כאלה אבל אצלנו יש העדפה ברורה למרקים פשוטים ולא מלהיבים :-(
    לא מכירה ולו מתכון אחד של ג'יימי אוליבר(בתוכניות שלו תמיד יש חומרי גלם מיוחדים), אבל בטוחה שאת כבר תעשי לי הכרה צמודה ואני אשמח להכיר! :-)

    שיהיה המשך יום נפלא!
    אלה

    השבמחק
    תשובות
    1. היי יקירה :-)

      רק עכשיו במקרה אני רואה שלא עניתי לך... אז סורי :-]

      גם בבית של אימא שלי לא אוהבים מרקים סמיכים. בעצם "לא אוהבים" משמעו "אבא לא אוהב, לכן לא מבשלים". המרק שלה זה מרק עוף צח עם קוביות תפ"א ואיטריות קטנות. ואני מאוד מאוד אוהב לגוון ובין היתר במרקים. רק תחשבי, מרק זה כזה תבשיל מופלא שאפשר לבשל אותו פשוט מ-כ-ל דבר. וכשיש ילד קטן בבית זה עוד יותר נפלא - גם מנה עשירה בירקות שונים, וגם סמיך, משמע הוא יכול לאכול לבד (או כמעט לבד חחחח) עם כפית כי יותר קל לו להביא לפה כף עם הרבה ירקות ומעט נוזל מאשר כף רק עם נוזל.

      יש לי בבית 2 ספרים של ג'ימי שקניתי, ויש לי עוד איזה 4 לפחות שהורדתי ברוסית. תבואי כבר!!!!! תביאי איתך דיסק און-קי ואעביר לך מלא ספרים, גם בבישול וגם בצילום :-)

      שיהיה לך אחלה יום,
      נטי

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...