יום שבת, 16 ביוני 2012

סלט גזר קוריאני



נכון להיום ברפרטואר הקולינארי שלי קיימים שני סלטים שנקראים "גזר קוריאני". אע"פי שאם להיות מדויקת יותר, עלי ספר כי בקוראה עצמה לא מכירים סלט גזר כזה. הסלט הזה הומצא בברית המועצות לשעבר ע"י מהגרים קוריאניים. בקוראה נהוג להכין קימצ'י מצנון (בין היתר ובעיקר - Daikon), אך היות ובברית המועצות היה קל, זול ונגיש יותר להשיג גזר, נאלצו הקוריאנים להתאים את העצמם לחומרי גלם מקומיים. הסלט מאוד פיקנטי-חריף, ואם אפשר לומר, מזמן נהפך לסמל קוריאני בין הרוסים.

עוד לפני שעזבנו את אוקראינה לפני 16 שנה היו מוכרים אצלנו בשווקים סלטים קוריאניים עם הריחות הממכרים שלהם, ריח כזה פיקנטי שבין רגע עושה אתכם רעבים. לא זכור לי שהינו קונים סלטים כאלה אז (למיטב זכרוני, אימא שלי נגעלה לקנות אוכל מוכן בשווקים), אבל דווקא כאן בארץ ראיתי כי אחותי לא אחת קנתה גזר קוריאני במעדניות של רוסים. אני אישית לא אהבתי את המראה של הסלט התעשייתי לכן גם לא טעמתי. אבל זה גרם לי לחפש ברשת איזשהו כיוון. מצאתי לא מעט מתכונים, עם שינויים והבדלים קטנים אחד מהשני, ואף מצאתי ספר שלם המוקדש לסלטים קוריאניים, ומתוך כל הבלבולת המגוון ההזה התאמתי לעצמי שני מתכונים. שניהם טעימים אך מעט שונים. כאן אני מביאה את הגרסה הראשונה שלי שהתחלתי להכין עוד לפני הרבה שנים כולל תמונות ישנות ומזוויעות ובהמשך אביא מתכון נוסף שדווקא אותו אני מכינה לעיתים קרובות יותר כי הוא התגלה כחביב יותר על בני המשפחה.

מרכיבים:
3-4 גזרים ארוכים (כמה שארוכים יותר כך ה ז`וליינים יצאו ארוכים ויפים יותר)

2-3 שיני שום
2 כפות חומץ
1 כפית שטוחה סוכר
1/4 כפית מלח
2 כפות רוטב סויה

1 בצל גדול
2-3 כפות שמן

הכנה:
1. לפרוס גזרים לאורכם לז'וליינים דקיקים בעזרת מנדולינה או קולפן מיוחד (תמונה חמישית מלמעלה).
להעביר לקערה גדולה.

2. לשים מעל הגזר שיני שום כתושות, חומץ, סוכר, רוטב סויה ומלח.
לערבב-לשפשף בעזרת הידיים.

3. לפרוס בצל לחצי וכל חצי לרצועות (חצאי טבעות) דקות.
לטגן את הבצל בשמן עד להזהבה קלה.

4. להסיר את הבצל מהאש ומיד לשפוך יחד עם השמן החם על הגזר.
לערבב הכל יחד. להמתין כשעתיים עד לאיחוד כל הטעמים.

הערות שוליים: במקרה הספציפי לא חתכתי את הגזר לגפרורים אלא לסרטים דקיקים ע"י קולפן ירקות רגיל.

רוב המתכונים ממליצים להוסיף פלפל חריף מיובש וזרעי כוסברה טחונים. את אלה שמרתי למתכון הבא...
 
בתיאבון!

 
Nati

3 תגובות:

  1. זוכרת כזה!
    אבל מה? היה לנו רוטב סויה אז? :-)
    לי זכור שזה היה חריף בטירוף לכן אף פעם לא התקרבתי, אבל הגרסא הזו שלך ממש קלילה ולא חריפה, אשמור לי להכין בהזדמנות.

    תודה על המתכון והמשך ערב מקסים!
    אלנה

    השבמחק
    תשובות
    1. האמת, באחד הספרים קראתי שכן היה רוטב סויה. אולי פשוט לא בכל מקום? אני גם לא זוכר ולא הכרתי אותו אז. חוץ מזה, אני חושבת שלקוריאנים שהכינו גזר קוריאני למכירה בטוח היה :-)

      את הגרסה השנייה שלי אני אכן מכינה חריפה יותר ודווקא היא הכי השתלבה לנו במשפחה.

      תודה על הביקור :-)

      ערב מקסים שיהיה לך,
      נטי

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...