יום שני, 18 ביוני 2012

לחמניות סיניות מאודות



עד לפני כמה חודשים הלחמניות האלה היו בשבילי בגדר חלום. אני אישית אף פעם לא אכלתי, אבל נורא קנאתי באנשים האלה שראיתי בסרטים קוריאניים אשר אכלו בהנאה לחמניות עגולות מושלמות, לבנות צחורות ורכות כמו עננים. אבל אף פעם לא עלה בדעתי לחפש מתכון. האמת, גם לא בדיוק ידעתי מה עלי לחפש. גם בסרטים שראיתי לא התעקבו הרבה על הלחמניות האלה, אלא הראו ממש בכמה שניות שמישהו קונה בשוק. אבל גם מתוך כמה שניות האלה היה אפשר להבין שהלחמניות נראות פשוט שמימיות.

ולפתע נתקלתי במתכון של לחמניות סיניות מאודות באחד הבלוגים האהובים עלי (מעבר לזה שבעלת הבלוג מדויקת ופרפקציוניסטית ברמות, מעבר לזה שכל מתכון שלה וכל ביצוע זו יצירת אמנות, היא גם לומדת בבית ספר לאמנות הבישול  של אוגוסט אסקופייה). וכשקראתי את המתכון צחקתי הרבה. לא חשבתי לרגע שמרכיבי הלחמניות החלומיות האלה כ"כ פשוטים ובסיסיים: קמח חיטה, מים, שמרים, סוכר. משום מה הייתי בטוחה שהלחמניות עשויות אולי מקמח אורז, או אולי לפי שיטה מיוחדת שלא מוכרת לנו... אך מסתבר שהכל יותר פשוט מפשוט.

במקור בעלת הבלוג הכינה את הלחמניות שלה במכשיר אידוי חשמלי, ואילו אני הכנתי במכשיר אידוי במבוק. אני מניחה שבסין או בקוראה יעדיפו להכין גם במכשיר אידוי מבמבוק, אבל לטעמי זה פגם קצת בטעם הלחמניות. השכבה העליונה של הלחמניות ספגה את טעם הבמבוק וזה מאוד הפריע לי. לא יודעת על מה זה מעיד, אמרו לי שאולי המכשיר שלי חדש ולכן עדיין יש לו טעם של במבוק, אבל הוא לא חדש והשתמשתי בו לא מעט.

הטעם והמרקם לטעמי – בול קליעה. מתוך כמות של 3/4 1 כוס קמח מתקבלות 12 לחמניות רכות וקלות מאוד. אני לא זוכרת שאי פעם יצאו לי לחמניות כל כך קלות, פשוט מחזיקים אותן ביד ולא מרגישים משקל. והטקסטורה בפנים... הלוואי וכל הלחמים האפויים שלי היו יוצאים כאלה. תוכן הלחמניות יבש ורך, תראו בצילומים.


מרכיבים:
3/4 1 כוסות קמח חיטה רגיל
3/4 instant yeast (SAF)  או 1 כפית שמרים יבשים אקטיביים (אני אישית לא יודעת מה ההבדל בין השניים והאם יש לנו בארץ גם כאלה וגם כאלה. אני השתמשתי ביבשים רגילים)
2 כפות סוכר
1/2 כפית מלח
1/2 1 כפות שמן (שמן צמחי, או חמאה, או שומן מן החיי)
1 כוס מים (להתחיל מ-1/2 כוס ולהוסיף לפי מידת הצורך)

הכנה:
1. אם משתמשים בשמרים יבשים אקטיביים, לתת להם להתעורר ב-1/2 כוס מים ו-1 כף סוכר במשך 45 דקות. אם משתמשים ב- SAF אפשר לערבב את הכל יחד בבית אחת.
ללוש בצק חלק וגמיש. בלישה ידנית זה לוקח 5-10 דקות. הבצק מזכיר את הבצק לפיצה 45%-50% לחות.
לשמן את הקערה, להניח לתוכה כדור בצק ולכסות במגבת. הבצק אמור לגדול פי 3, זה יכול לקחת לפחות שעה.

2. להוציא אוויר מהבצק התפוח.
מעל משטח עבודה לפזר כ-1-2 כפות קמח ו-1/4 כפית אבקת אפייה. להעביר את הבצק על משטח עבודה וללוש עוד 5 דקות.

3. למזוג מים חמים למכשיר אידוי ולתת להם לרתוח. *לכסות את תחתית הסיר/המכשיר בנייר אפייה משומן קלות בצורה כזאת שהחורים בצדדים יישארו פחותים.

ליצור לחמניות קטנות ולסדר אותן על תחתית הסיר בצורה רופפת זו מזו כדי שיהיה להן מקום לגדול פי 3. להתפיח את הלחמניות בפעם נוספת במשך כחצי שעה (אמורות להגדיל את נפחן פי 2). לגודל הסופי הן יגיעו כבר בזמן האידוי. לאדות במכשיר אידוי כ-15 דקות.

4. מכמות כזאת של מרכיבים מקבלים 12 לחמניות בקוטר 10 ס"מ. המים במכשיר אדים לא אמורים לרתוח אינטנסיבי מדי.
לכבות את מכשיר האידוי רק לאחר פתיחת המכסה ולא להשאיר לחמניות להתקרר במכשיר תחת מכסה סגור – אם טיפות המים שנוצרו מהאדים יטפטפו על הלחמניות זה יפגע במראה שלהן.

הערות שוליים: בגדול, אין לי הרבה הערות, חוץ מזה שאני לא יודעת מה זה שמרים SAF או בלי ה- SAF. אך היות ואני תמיד שמה קצת פחות שמרים מהנקוב במתכון, שמתי 3/4 כפית אבל כן המסתי אותם במים עם סוכר.

אין לי מכשיר אידוי חשמלי לכן לא ידוע לי על איזה חורים בצד דיברה בעלת המתכון המקורי, ופשוט שמתי נייר אפייה קצת יותר קטן מקוטר מכשיר הבמבוק שלי כדי לא לחסום את כל הפתחים לגמרי.

אהבתי את הלחמניות מאוד מאוד מאוד מאוד. ואני פשוט מאושרת שיש לי עכשיו את המתכון (ושהוא כל כך קל).
הדבר היחידי שהפריע לי זה טעם לוואי של הבמבוק, בינתיים מצאתי פתרות לזה – פשוט הסרתי את השכבה העליונה (היא מתקלפת בקלי קלות ממש כמו כיסוי צלופן בערך).

אגב, בתמונות שלי רואים כמה נקודות חומות על ובתוך הלחמניות וזה לא משהו שאמור להיות. פשוט הוספתי לקמח מעט לתת שעורה באבקה (הייתי סקרנית לראות מה זה עושה ואיך זה עובד). את הלתת הכנתי לבד היות ולא מצאתי בשום מקום מוכן, אני עדיין לא יודעת האם יצא לי נכון, אבל על זה בפוסט אחר מתישהו...

בתיאבון!



















Nati

11 תגובות:

  1. יש לי טיפ עבורך :
    אני מכינה את הלחמניות האלו כבר כמה שנים ופשוט שמה על הבמבוק נייר אפיה!!פשוט וקל.
    ואשמח לקבל את המתכון של הלתת

    השבמחק
    תשובות
    1. בוקר טוב עידית :-)

      איזה כיף לך שאת נהנית מהלחמניות האלה כבר כמה שנים :-) אני מאוהבת בהן מזמן, אבל אף פעם לא יצא לי לפגוש מתכון ואפילו היכן לחפש לא ידעתי.

      אני שמה נייר אפייה על התחתית, אבל יש לי הרגשה שהטעם עבר דווקא מהמכסה. אולי אנסה לצפות גם אותו בנייר אפייה.

      אני אספר לך בכמה מילים איך הכנתי את הלתת: הרטבתי את השעורה והנבתתי אותה במשך כמה ימים. כפעמיים ביום שטפתי אותה ושוב הנחתי על בד חיתול מקופל בכמה שכבות ורטוב. אחרי בערך 3-4 ימים לשעורה היו שורשים קטנטנים עדינים והתחלה של הגבעול (רק שפיץ קטנצ'יק). בשלב הזה עוצרים את הנביטה: שוטפים את השעורה ומייבשים. במקור צריך לייבש אותה בשבמש עד שכולה תהיה יבשה לחלוטין. ולאחר מכן אופים אותה בתנור בחום של 100 מעלות במשך שעתיים וחצי. מעבירים את הלתת דרך המסננת כדי להפטר מהשורשים. אם אין אפשרות לייבש בשמש אפשר לייבש בתנור ב-50 מעלות למשך 24 שעות. הנה הווידאו:
      http://www.youtube.com/watch?v=HauYECAEQ8I

      זה מה שעשיתי, אך אינני בטוחה שלזה מתכוונים המתכונים עם לתת. בחנויות של טבע מצאתי רק לתת אורז והיא נראית כמו דבש ולא כמו אבקה. את הלתת שהכנתי טחנתי כמה פעמים במטחנת קפה אך עדיין זה לא נראה כמו אבקה חלקה לגמרי.

      תודה על הביקור,
      שיהיה יום מעולה,
      נטי

      מחק
  2. היי נטי,

    הרבה זמן לא כתבתי...

    הלחמניות נראות מצויין :), בדר"כ ממלאים את הלחמנייה עם בשר או ירקות ואז יש הפתעה בביס הראשון וזה נותן המון טעם ללחמנייה (יש גם לחמננייה מאוד טעימה עם מילוי שעועית אדומה).

    יש לי חדשות קצת מרעישות...

    אנחנו חוזרים לטייוואן ב-21 לאוגוסט והפעם לתמיד, תשלחי לי את המייל שלך ואני אכתוב לך קצת יותר באריכות על כך אבל נראה לי שאת מבינה למה אנחנו עושים את הצעד הזה...

    שיהיה לך יום מקסים, המייל שלי הוא: chefarie@gmail.com

    אוהב,

    אמיר אריה

    השבמחק
    תשובות
    1. שמחה לראותך כאן אמיר :-)

      אכן, בדקתי על הלחמניות האלה קצת ובאמת ראיתי שברוב המקרים הן ממולאות. אבל אלה שראיתי בסרטים קוריאנים היו ריקות ועגולות כאלה ונדמה לי שגם מאובקות קצת במשהו (אבקת סוכר? קמח?).
      אני רואה הרבה מתכונים סיניים/קוריאניים עם ממרח שעועית שחורה/אדומה. זה טעים? יש לך מתכון לממרח כזה? יש את הנודלס עם שעועים שחורה, ויש לחמניות ועוגיות עם שעועית אדומה מתוקה, נכון? מעניין לטעום :-)

      שלחתי לך מייל,
      תודה על התגובה אמיר ובהצלחה!!

      יום נעים שיהיה לך,
      נטי

      מחק
  3. נכון או לא, מה זה חשוב? העיקר שזה יצא טוב וטעים לך!
    וזה באמת נראה מעולה ומוצלח!
    לי בכלל אין כלי במבוק ובטח לא מאדה חשמלי אבל כבר כמה חודשים אני שומרת לי מתכון של אהרוני ללחמניות "באו" שהן מאוד דומות לאלה שלך, מי יודע אולי יום אחד יפול עלי איזה כלי ? חחח

    אהבתי את הסטיילינג הכפרי! כל הכבוד!

    המשך יום מקסים!
    אלנה

    השבמחק
    תשובות
    1. הכלי מבמבוק אפשר לקנות בטיב טעם ובחנויות טבע. הם לא יקרים יחסית (נדמה לי עד 50 ש"ח) ובאמת שווה, אצלי הוא מאוד שימושי.

      אני מצידי כל יום וכל היום הייתי אוכלת מאכלים ממזרח הרחוק :-)כשאני רואה בסרטים מאכלים שונים שלהם, מייד בא לי לחפש ולשחזר.

      תודה על הפרגון יקירתי :-)חייבת דחוף לגוון בעיצוב התמונות כי הסגנון שלי מתחיל לשעמם אותי...

      שיהיה לך המשך ערב נעים,
      נטי

      מחק
  4. אני משתמשת במתכון של אהרוני ומאדה את הלחמניות על מסננת אדים שנקראת גם שושנת אידוי. זה יוצא מעולה והן מתקלפות ממנה מצויין ואין צורך להשתמש בנייר.

    חפשו בגוגל שושנת אידוי ותראו את מסננת האידוי הזאת שהיא נפלאה ואני משתמשת בה כל הזמן. אני גם נעזרת בה לחמם את האוכל לפני ההגשה וגם מאדה עליה את הירקות השונים. לפעמים אני גם מכינה כדורי קציצות בשר ומכינה אותם עליה באידוי. היא בסך הכל עולה משהו כמו 24 ש"ח. הלחמניות הסיניות הן ממש חגיגה אמיתית. הילדים אומרים שזה "טעים רצח". אני מגישה להם אותן עם קערית יוגרט וכף סילאן אפשר גם דבש.
    אהרוני שדרג מעט את המתכון:
    16 לחמניות
    החומרים הדרושים:
    רבע כוס מים חמימים
    25 גרם שמרים טריים או שמרית
    3 כפות סוכר
    שלושת רבעי כוס ריוויון (במקור מדובר בריוויון)
    3 וחצי כוסות קמח לבן מנופה
    1 וחצי כפיות אבקת אפיה
    חצי כפית מלח.
    ...................

    אני משתמשת בשטראוס דנונה אחד שזה מה שיש אצלי בדרך כלל
    ובכף שמרים יבשים
    ...................

    אני לא יכולה להעתיק לכאן מתכון שלם כי זו הפרה של זכויות יוצרים אבל אופן ההכנה כנראה לא שונה בהרבה ממה שמוצג פה. למי שרוצה לאתר את הכתבה זה הופיע במדור של אהרוני במוסף- 7 ימים של ידיעות אחרונות 6.1.12 אפשר לגשת לארכיון העיתונים בספריית בית אריאלה.
    הרבה תודה לישראל אהרוני זה בטח הולך להיות להיט תוך שנה או שנתיים.
    בהצלחה
    נאוה :-)

    זה גם טעים ונפלא וגם הרבה יותר בריא מדברים מטוגנים והרבה יותר קל ונוח מאפיה. תוך עשרים דקות על האש זה מוכן.

    השבמחק
  5. היי, עשיתי אותן היום ויצא מעט בעל טעם בצקי ומשום מה לא תפח לי הבצק כמעט (השתמשתי בשמרים טריים אבקתיים כאלו)..
    יש לך טיפים לפעם הבאה?

    השבמחק
    תשובות
    1. הטיפים שאני יכולה לתת זה כנראה לגבי השמרים והתייחסות לבצק כמו בכל המקרים עם בצקי שמרים.

      מה זה שמרים טריים אבקתיים? יש שמרים יבשים הנמכרות באריזות וואקום גדולות או באריזות קרטון קטנות. ויש שמרים טריים הנקראים "שמרית". הם אמנם נראים כמו גרגרים אבל הם טריים לכל דבר. באילו השתמשת?

      אם השתמשת בשמרים יבשים (מאריזת הוואקום) אז הכמות היא כמו שרשום במתכון - 1 כפית. אך במידה והיו אלה שמרים טריים (שמרית או קוביית שמרים) היחס הוא 1:3. כלומר את צריכה להכפיל את כמות היבשים ל-3 וזו תהיה כמות הטריים. לכן, במידה והשתמשת בשמרית, הרי ש-1 כפית אינה מספיקה. כמו כן, תמיד צריכים להיות בטוחים בתוקף השמרים, השמרים שעבר תוקפם לא יתפחו כראוי, אם בכלל.

      דבר חשוב נוסף זו לישה מספקת של הבצק. גם בצק שלא נלוש טוב לא יתפח כראוי.

      בעיקרון, כרגע אני לא יודעת מה עוד להוסיף. לפי דעתי הפקשוש כאן היה עם השמרים. נסי להכין שוב עם שמרים יבשים (היבשים נמכרים בסופרים במחלקה של דברי אפייה, ואילו טריים נמצאים במקררים).

      אם יש עוד שאלות, אשמח לענות.

      לילה טוב,
      נטי

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...