יום ראשון, 2 בספטמבר 2012

סלט חסה בניחוח קוריאני




הייתה תקופה שסלט חסה באופן קבוע היה על שולחני. תקופה ארוכה. נו באמת, איזו בחורה שדואגת לפיגורה שלה לא תאהב בכפייה חסה? ואז הגיעה העת לתקופה אחרת – לא רק שלא מכניסה חסה הביתה, אפילו לא מתעקבת לידה בסופר כדי להרהר "אולי בכל זאת?". כבר עד כדי כך שנאתי אותה שרק זכרון אחד על טעמה התפל היה גורם לי לחלחלה.

דרך הסרטים הקוריאניים גיליתי את המטבח הקסום והמופלא שלהם (ולו בשביל האוכל בא לי להגר לדרום קוריאה...). המידע המועט שיכולתי לצוד דרך הסרטים גרם לי לחפש עוד ועוד ועוד ולקרוא בכל מקום אפשרי אודות המאכלים הפיקנטיים והמיוחדים של המטבח הקוריאני. כך הבנתי שהעם הזה יודע לבשל מטעמים הן מכלום חומרי גלם, הן ממרכיבים יקרים ונדירים להפליא.

אחד הדברים שמקסים אותי במיוחד זה העובדה שבמטבח הקוריאני משתמשים בהמון ירק, עלים ועשבים. הם יודעים לכבוש ולהחמיץ נראה לי כל דבר שצומח. לפי מה שהצלחתי לשים לב עד כה, הסלטים מירקות טריים פחות פופולאריים בקוריאה מאשר אצלנו, רוב השימוש בירקות הינו בקימצ'י (החמוצים הקוריאניים), במרקים ובתבשילים. הכל לרוחי, כמובן. אך יותר מושך אותי הקימצ'י כי על פניו נראה שיחד עם הקימצ'י הפיקנטי אפשר לאכול מאכל אחר שהוא בעל טעם פחות מודגש. או במילים אחרות: סלטים קוריאניים מהסוג הכבוש/מוחמץ ופיקנטי מתבלים יופי כל אוכל פשוט.

*תיבול הקימצ'י מכיל את הבסיס ואת המרכיבים "לפי הטעם". בבסיס תמיד נמנים שבבי פלפל חריף אדום מיובש (נראה לי שזה משהו קצת שונה מהפפריקה החריפה שלנו), שום, ג'ינג'ר, סוכר, מלח, בצל ירוק, חומץ רוטב סויה או רוטב דגים (לפי הטעם: אגס סיני או תפוח, בצל יבש, דגים מיובשים, פירות ים טריים, רוטב צדפות, דאיקון קצוץ דק-דק, קמח אורז מתוק,). המרכיבים הבסיסים מאוד לרוחי הגם שזאת דרך נוספת להגיש סלט. לא רק מיץ לימון ושמן אלא משהו הרבה יותר... אחר.

כבר ניסיתי להכין סלטים מוחמצים נוסח קימצ'י עם ירקות כגון כרוב, גזר ומלפפונים, והייתי בטוחה שאם אוסיף תיבול חזק כזה לחסה נטולת הטעם, יכול לצאת לי סלט מעולה. אם כי את החסה לא התכוונתי להחמיץ אלא להגיש מיד. ממש כמו סלט טרי שמוכר לנו רק בטעם אסייתי. יצא מעולה! אני מבטיחה שאם עד כה מישהו לא אהב חסה בשל חוסר הטעם שלה, הרי שעם תיבול פיקנטי כזה מקבלים לא סתם סלט אלא נשנוש טעים כשבא לכם לקרסם משהו בין הארוחות. בפעם הראשונה כשהכנתי את הסלט שלי, הגשתי אותו באירוח העל האש אצלי בבית. הולך נהדר עם בשרים! (מישהו בדיאטה ולא בא לו לאכול חסה תפלה...?)

* אודות תיבול הקימצ'י אני כותבת נטו מתוך ההכרות האישית שלי של המטבח הקוריאני מספרים, סרטים ואתרי האינטרנט. אינני מומחית ואינני קובעת חד משמעית שום דבר. זו רק ההתרשמות שלי.
....................................................................................................................................................
מרכיבים:
1 ראש חסה (ירוקה גדולה רגילה)

3-4 שיני שום כתושות
2 כפיות פפריקה חריפה (אפשר פחות, בהתאם לטעם שלכם)
1/2 כפית מלח
1/2 כפית שמן שומשום
2-3 כפות רוטב סויה
1/2 כפית סוכר
3 כפות חומץ

1-2 כפות זרעי שומשום
..........................................................................................
הכנה:
1. לפרק את החסה לעלים נפרדים, לשטוף היטב וליבש.
לקרוע את החסה לפיסות בגודל ביס ולהניח בקערה גדולה.
...................................................................................................................................................
2. להכין תיבול: בקערית קטנה לערבב את כל מרכיבי התיבול (אמורה להתקבל עיסה קצת סמיכה).
רצוי ללבוש כפפות גומי/ניילון (אני לא נוהגת לעולם לבשל עם כפפות, אבל בהכנת קימצ'י וסלטים חריפים זה אפשרי כי עלולה להיות תחושת צריבה חזקה בידיים מהפפריקה והשום והחומץ), להעביר את כל התיבול לקערת החסה ולערבב היטב עם הידיים.
...................................................................................................................................................
3. לקלות את השומשום על מחבת יבשה במשך כחצי דקה (כל הזמן לערבב, כ-ל ה-ז-מ-ן) ולפזר מעל הסלט.
להגיש מייד.

לטעום ולתקן תיבול במידת הצורך.

נ.ב מתנצלת על איכות התמונות, צילמתי הישר על שולחן האירוח בלי שום תכנון ועיצוב מוקדם...

בתיאבון!




תיהני אחותי!


Nati

3 תגובות:

  1. אפילו סלט חסה מצטלם אצלך נפלא :)
    לא מכירה את המטבח הקוריאני באופן ספציפי,
    אבל אוהבת מאוד את המטבח האסיאתי
    והסלט נשמע קליל טעים ומרענן
    למרות שאצלנו לא שנכנסת הביתה חסה בדר"כ,
    ואם כן פשוט אומר שאנחנו מכינים סוג של BLT P:
    נשיקות

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה :-] האמת שאת הסלט הזה צילמתי ממש על שולחן האוכל ולא ציפיתי ליותר מדי (יש עוד כמה סלטים מאותה סדרת הצילומים ואני חוששת לשים אותם בבלוג בגלל שלא נראה לי יפה).

      התאהבתי במטבח הזה כשלפני כמה שנים הייתה סדרה קוריאנית "היהלום שבכתר", מדובר בתקופה מלפני 500 שנה. מאז אני מוקסמת מהמטבח הזה וכמה שיותר אני מתעמקת - כך יותר.
      אני מאמינה שיש הרבה מכנות משותפים במטבחים אסיאתיים, בינתיים לא מצאתי אחד שאני לא אוהבת :-)

      שמחה שאהבת ותודה על הפרגון ♥

      לילה טוב,
      נטי

      מחק
  2. המממ! נראה מעניין!
    לא מכירה בכלל את המטבח הקוריאני , רק את סלט הגזר :-) ואת החסה בחיים לא חיבבתי, אני מעדיפה את עלי הבייבי לדורותיהם!

    התמונה עם אחותך יצאה מקסים- מעוררת תיאבון! פשוט ככה!

    תודה על השיתוף ולילה טוב!
    אלנה

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...