יום רביעי, 19 בספטמבר 2012

עוגת שמרים עם תפוחים ופרורים




שנה טובה ומבורכת לכם הקוראים היקרים שלי! שתהא לכם זו שנת אושר ושגשוג, בריאות והצלחה, שלום, שלווה ואהבה ופרנסה טובה! אבל יחד עם כל הברכות החמודות האלה שכולם אומרים לכולם, אני רוצה לאחל לכם עוד דבר. למעשה בפתח החג חבר של בעלי לימד אותו משהו. בהתחלה זה היה נשמע לי פסימי למדי, אך במחשבה שנייה דבריו נכונים עד מאוד. הוא אומר שזה לא מציאותי ולא אמיתי כשמדי שנה ומדי חג אנשים מברכים במילים המתוקות האלה, כי במציאות ברור שכל זה לא מתגשם והחיים מלאים קשיים והפתעות לא הכי נעימות. לכן בברכותינו צריך לאחל שיהיה הכוח להתמודד מול קשיי החיים, מול המצבים המאכזבים והלא נעימים, לצאת בשלום מהמחלות, ובכלל להצליח לשרוד - כי למעשה זה החיים האמיתיים. הוא אמר שגם כשאומרים ביום כיפור "שיהיה צום קל" זה לא נכון וסתמי. כי מלכתחילה הצום לא מיועד להיות קל. ביום הכיפורים בן אדם צריך להתענות, לכן מראש מתוכנן שצום יהיה סוג של עינוי. הבחור הזה מלמד קבלה (בין יתר עיסוקיו). בשורה התחתונה, אולי ממבט ראשון זה נשמע פסימים, ואולי בא לנו להאמין שכל הברכות המתוקות שמברכים אותנו באמת יתגשמו, אך יש אמת בדבריו. אז אני מאחלת לכם לשנה החדשה גם כוח לעמוד איתנים מול כל אתגרי החיים.
.....................................................................................................................................................
ועכשיו לעוגה. נדמה לי שכבר הזכרתי בפוסט אחר שלי שעוגות שמרים האהובות עלי זה אלה בלי הרבה מילוי. לא הרולדות הישראליות עם שכבות דקיקות של בצק והמון מילוי שמן כגון שוקולד או חלבה, אלא עוגות עם הרבה בצק. המילוי הוא רק תוספת נחמדה, אך העיקר בעוגות שמרים בשבילי זה הבצק (שלא כמו בעוגות אחרות אני מעדיפה המון המון המון קרם/קצפת/מרנג ומעט מאוד בצק). בצק שמרים זה בכלל סוג של סם. בטוחני כי מי שאפה מאפי שמרים ולו פעם אחת, התמכר לזה טוטאלית. כבר בתום הלישה הבצק מלא ארומה משגעת; שעה לאחר ההתפחה בכלל קשה להוציא את האף מהקערה; ואחרי האפייה... אחרי האפייה אני שמה את הראש שלי אם יש לכם הסבלנות לחכות עד שהמאפה יתקרר. כולם יודעים שלא מומלץ, עד אסור, לאכול מאפים רותחים, וגם שזה לא מועיל למאפה עצמו לפרוס אותו כאשר כולו עדיין מעלה אדים. אך האם כל זה מצליח למנוע מאתנו לנגוס במאפה שמרים לוהט? לא ולא. הדבר היחידי שאולי גורם לי להתאפק מעט זה הצילום, אבל גם זה לא תמיד עובד...

העוגה שלי על בסיס סטרטר ואפילו אין לכם מושג כמה שהיא רכה ונעימה. התפחת סטרטר ועוד התפחת הבצק עצמו מועילה פי שנים: אני משתמשת במעט שמרים (אני לא סובלת טעם לוואי של יותר מדי שמרים במאפה) וזה אף פעם לא נותן למאפה שלי ריח וטעם עזים ולא נעימים של שמרים; העוגה יוצאת קלה ומאוד אוורירית.
תוספת פרורים מעל התפוחים זו מתנה בפני עצמה. ואני אוהבת הרבה פרורים.
......................................................................................................................................................
מרכיבים:
לבצק שמרים:
350 גרם קמח
180 מ"ל חלב פושר
40 גרם סוכר
3/4 כפית שמרים יבשים
70 גרם חמאה
1 ביצה
קליפת לימון מגוררת
קורט מלח

למילוי תפוחים:
3-4 תפוחים ירוקים
2 כפות סוכר
1 כפית שטוחה קינמון

לשטרויזל:
300 גרם קמח
150 גרם חמאה
100 גרם סוכר
1 כפית קינמון
......................................................................................................................................................
הכנה:
1. להכנת סטרטר: לקערת המיקסר לשפוך חצי מכמות החלב ( כ-1/3 כוס), לפזר מעל החלב את השמרים, קורט סוכר וכף וחצי קמח, לערבב עם כף ולהשאיר ל-15-20 דקות בצד מכוסה בניילון. בזמן זה אמורה להתחיל ריאקציה בין השמרים לנוזלים וסוכר.
......................................................................................................................................................
2. לאחר מכן להוסיף לאותה הקערה את הסוכר והחלב שנותרו, לערבב עם כף ולהוסיף את כל הקמח וטיפונת מלח. ללוש כ-5-8 דקות, לכסות את הקערה ולהשאיר ל-40 דקות לנוח.
......................................................................................................................................................
3. לבצק שכבר נח להוסיף ביצה טרופה, חמאה מרוככת וקליפת לימון מגוררת. ללוש במשך 3 דקות נוספות עד שכל החמאה והביצה נבלעים והבצק הופך להיות אחיד ונעים.
......................................................................................................................................................
4. משמנים קלות את תבנית האפייה (אפיתי בתבנית מלבנית 25X22) ומעבירים אליה את הבצק. משטחים אותו בתבנית עם הידיים (כמו בהכנת פוקאצ'ה, הבצק מאוד רך ולא יהיה נוח לרדד אותו) מכסים במגבת ומשאירים להתפחה נוספת של 40 דקות עד שעה (כאשר נראה בעין שהבצק תופח אך עדיין לא הגיעה לשיא שלו).
......................................................................................................................................................
5. בזמן שהבצק תופח להכין תפוחים ושטרויזל: לקלף את התפוחים ולהשליך את הליבה. לפרוס את התפוחים לפלחים דקים (אך לא דקים מדי) או לקוביות, להניח בקערה. בקערית נפרדת לערבב שתי כפות סוכר עם כפית קינמון.
......................................................................................................................................................
6. על משטח עבודה לערבב את הקמח, הסוכר והקינמון, להוסיף קוביות של חמאה קרה ולקצוץ בעזרת סכים רחבה (אפשר גם במעבד מזון וגם לפורר בידיים) עד לקבלת פרורים גסים. להעביר את הפרורים לקערה ריקה ולהכניס למקרר עד השימוש.
......................................................................................................................................................
7. לחמם תנור ל-175 מעלות.
כאשר הבצק נראה כבר תפוח אך לא תפוח יתר על המידה, לסדר מעליו את התפוחים, לפזר את הסוכר עם הקינמון ושטרויזל. להכניס לתנור ולאפות במשך 40 דקות.
......................................................................................................................................................
הערות שוליים: אני מזכירה, זמני ההתפחה תלוים ישירות בטמפרטורת החדר או המקום המיועד להתפחה. בימים חמים כמו היום אפשר להסתפק בפחות זמן, ואילו בחורף ייתכן ויהיה צורך להכפיל את כמות שעות ההתפחה.

הבצק מתקבל מאוד מאוד רך. אם נראה שהוא יותר מדי רך על גבול נוזלי, אפשר להוסיף מעט קמח.

בתיאבון!





 




Nati

10 תגובות:

  1. בדיוק גם אני זוללת עוגת שמרים שהכנתי אתמול,
    אפשר להחליף טעימות ;)
    אין ספק שבצק שמרים זו התמכרות אמיתית ותחושה של קסם אמיתי...
    והעוגה שלך נראית משגעת לגמרי!
    מתאימה לי בהחלט לפתיחת השנה החדשה.
    שתהיה לכולנו שנה נהדרת! הלוואי :)

    השבמחק
    תשובות
    1. ברור! כי אין על עוגות שמרים :-) ואין כמו העונה החמה הזאת כשהבצק תופח מהר ויפה ;-)

      איתך - מוכנה להחלפות תמיד! :-)
      ובכלל, אני מוכנה לאכול מאפי שמרים כל יום כל היום... במידה ומישהו אחר יקח על עצמו את הקלוריות חחח

      כיף שאהבת :-)
      שיהיה לך סופ"ש נעים!
      נטי

      מחק
  2. נטוש שנה טובה לך וליקרים לך , העוגה נראית חבל"ז

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה פנינה :-)
      שנה טובה וחתימה טובה לך וליקיריך!

      נטי

      מחק
  3. הזכרת לי את חג הפסחא שחגגנו ברוסיה (עם צביעת ביצים והכל). אמא היתי מעמידה דלי ענק עם בצק שמרים ומכינה המון-המון מאפים -קוליצ'י ופירוגי עם מילויים שונים והבצק עלה ועלה וכבר לא היה לה כוח להמשיך באמצע הלילה! עד היום אני לא מסוגלת להתאפק וגונבת טעימות מהבצק הבלתי אפוי-חויה מיסטית כמעט :-)

    ועכשיו לעניננו! לא יודעת מה לגבי אופטימיות יתר אני אאחל לך שתיהני מהשנה ותפיקי ממנה את המיטב!אני חושבת שגם ככה כל השנה אנו טרודים בהתנהלות היום-יומית הלא כל כך "ורודה" ולא תמיד נעימה ואני לא באמת חושבת שיום איחולים אחד פתאום יהפוך את העולם לאוטופיה וכולנו נחיה באשליות:-) אז איש-איש באמונתו יחיה, מי שטוב לו לאחל טוב שיהיה ומי שטוב לא תהיות מציאותי שיהיה גם. זה היופי שבעולם שלנו-קצת מזה וקצת מזה.
    סורי, חפרתי בלי כוונה!
    העוגה נראית נפלא! גם אני אוהבת את המתכונים המבוססים על "אוֹפָּרה" וככה גם מודאים שהשמרים חיים ובועטים:-)

    שיהיה לך שבוע טוב!
    אלנה

    השבמחק
    תשובות
    1. ב-ד-י-ו-ק!! זה בדיוק מה שאני אוהבת - PASKI! כי זה רק בצק עם צימוקים וזיגוג חלבונים וסוכר מלמעלה. זה מסוג עוגות השמרים שאני אוהבת :-)
      את באמת טועמת בצק שמרים? האמת, לא ניסיתי לאכול בצקי שמרים, אבל בצקים לעוגות ספוג/בחושות אני מאוד אוהבת ללקק מדפנות הקערה :-]

      גם אני חושבת שזה נכון לאחל בחגים וימי הולדת ברכות טובות גם אם הן לא הכי מציאותיות. אבל אני גם חושבת שיש מידת אמת בדבריו של הבחור הזה. לכן נראה לי שיהיה בסדר לאחל גם את כל החיים הוורודים שאנו בד"כ מאחלים וגם להוסיף ברכה של כוח התמודדות עם הקשיים. בקיצור, אחד לא גורע מהשני :-)
      אז שתהא לך שנה מדהימה וגמר חתימה טובה ושתשיגי את כל אשר בכוונת להשיג!

      תודה על הביקור יקירתי,
      המשך ערב נעים,
      נטי

      מחק
  4. היי. בתור אופת שמרים מתחילה. העוגה נראית מעולה רק אפשר הסבר של מתחילים? מה זה בצק סטרטר?
    תודה מראש

    אנה

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום אנה :-)

      אם להסביר את זה בקצרה אז סטרטר מכונה עוד בצק מקדים. ויש גם סוגים שונים של בצק מקדים כגון ביגה, פוליש ושאור.
      אבל במקרה שלנו סטרטר זאת כמות קטנה של בצק אותה מכינים לפני תחילת ההכנות ומשאירים לתפוח מראש. זמן התפתחת הסטרטר יכול לנוע בין 20 דקות לכמה שעות ואפילו למשך לילה.

      בגדול, אפשר להכין מאפי שמרים נהדרים גם בלי שום בצק מקדים, אבל בצק מקדים מעניק למאפה איזשהו מרקם קצת שונה. כל סוג של בצק מקדים נותן מרקם אחר. במקרה הזה של העוגה שלי מתקבל בצק מאוד רך ואוורירי.

      אם יהיו עוד שאלות - אני כאן :-) אשמח לעזור.

      המשך ערב נעים,
      נטי

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...