יום חמישי, 22 בנובמבר 2012

כוסמת עם ירקות (נוסח קוסקוס)




מזמן לא כתבתי ולא עדכנתי, אבל אני פשוט לא כ"כ מרוכזת בחודש האחרון ואפילו אין לי ראש לכתוב מתכונים מסובכים או לערוך תמונות. גם את הפוסט הזה אני מנסה לערוך כבר שבועיים ובקושי מצליחה (למרות שכמעט ואין כאן מה לכתוב). אז אני מקווה שבקרוב הראש שלי יהיה יותר פנוי ואוכל לכתוב מתכונים מעניינים יותר.

על יתרונות הכוסמת כתבתי זה מכבר, אך היות ובאמת יש לה טעם מיוחד מאוד (כזה שאו אוהבים ממש או שונאים עד כלות) ראיתי לנכון לחשוף את הגוזל שלי לגרגרים החומים האלה כבר מהביסים הראשונים. יש לי הרגשה שאם לא מתרגלים לכוסמת מילדות, קשה מאוד לאהוב אותה בגיל בוגר יותר. אז אצלנו כוסמת מופיעה המון. אם ישאלו אותי מה השילוב הקלסי ביותר של כוסמת, אני אענה ללא היסוס דייסת כוסמת (עם חלב וסוכר, כמו דייסת אורז בדיוק) או כוסמת עם הרבה בצל מטוגן. המאכלים האלה מאוד מוכרים לי מילדות ואם לאכול כוסמת בתדירות גבוהה רק בצורה כזאת, אז ללא ספק זה ימאס די מהר. לכן אני הרבה פעמים יוצאת מהשגרה וממלאה בכוסמת עוף, או טוחנת אותה לאבקה ומכינה בלינצ'ס כוסמת (המתכון בקרוב), או מכינה קדירת כוסמת ועוף בתנור. וכאשר גם המאכלים האלה התחילו לשעמם אותי, החלטתי להכין כוסמת עם מרק עוף וירקות בדיוק כמו לקוסקוס.

מרכיבים:
לכוסמת:
1 כוס כוסמת
3/4 1 כוס מים רותחים
1 כפית מלח

למרק:
1/2 1 ליטר מים
3 שוקיים עוף או 4-5 כנפיים
1 בצל שלם
2 עלי דפנה

2 גזרים
2 תפ"א
1/2 דלורית
3 תחתיות ארטישוק
1 קישוא
1/4 כרוב קטן
פלפל, מלח, *תיבול לפי הטעם

הכנה:
1. להכין כוסמת לפי ההסבר כאן.

2. לשים את חלקי העוף בסיר, למלא כ-3/4 סיר מיים קרים ולהביא לרתיחה. ברגע שהמים מתחילים לרתוח להסיר את הקצף, להנמיך את האש לאש קטנה ולהוסיף בצל קלוף וחצוי ו-2 עלי דפנה.

3. לשטוף, לקלף ולחתוך לקוביות גסות את כל הירקות.

4. כשעה וחצי לאחר שהמרק רתח להוסיף את הירקות, מלח ופלפל שחור. לבשל כ-30-40 דקות נוספות עד שכל הירקות מתרככים. בתום הבישול להשליך את הבצל לפח.

הערות שוליים: בגדול, אין שום דבר מיוחד במרק הזה. זהו מרק עוף עם הרבה ירקות. במה הוא שונה ממרק עוף רגיל שאני מבשלת "ביום-יום"? אולי רק בכמות הירקות. בד"כ אם אני מבשלת מרק עוף, אז הוא מכיל רק גזר, תפוחי אדמה ואטריות.

*תיבול זה משהו שכל אחד והעדיפויות שלו. אני פחות אוהבת את הכורכום, והפפריקה והכמון המקובלים במרקים של קוסקוס. התיבול המועדף עלי יהיה שמיר או פטרוזיליה או סלרי, ושום. אם אני מחליטה לשים סלרי, אז הוא יכנס לסיר יחד עם כל הירקות. ואם זה שמיר או פטרוזיליה, אז כחמש דקות לפני סיום הבישול. גם את השום אני מוסיפה ממש בסוף (לא תמיד, אבל אם אני רוצה טעם מודגש של שום, אז ללא ספק אני כותשת אותו הישר לתוך הסיר חמש דקות לפני סיום הבישול).

את המתכון הזה אני מכניסה גם לאוכל לתינוקות וילדים וגם למנות עיקריות, כי בשביל ילדים זאת מנה נהדרת, מאוד מזינה ומאוד בריאה, ועבור מבוגרים זאת גם ארוחת צהריים מושלמת (לא פחות מקוסקוס עם מרק וירקות).

המתכון הזה היה אמור לצאת עוד לפני יותר משנה לכן בתמונה הגוזל שלי רק בן שנה וחצי (והיום הוא כבר שנתיים ושבע)...

בתיאבון!






 
Nati

3 תגובות:

  1. לאן נעלמת תגידי? מישהו אישר ללך להתאדות ככה?
    בדיוק עמדתי לשלוח מכתבים זועמים למערכת P:
    מקווה שהמוזה תשוב אלייך בקרוב כי את חסרה.
    בכל מקרה אני לא אשפית גדולה כשמדובר בכוסמת,
    אבל התבשיל שלך נראה טעים ובריא במיוחד
    מה שבטוח – הקטן נראה מבסוט ביותר ;)

    השבמחק
    תשובות
    1. זהו, אני בחודש אחרון ממש גוררת את עצמי לעדכן את הבלוג. אבל זה אמור לעבור בקרוב... אני מקווה.

      אצלנו במשפחה כולם אהבו כוסמת מאז ומעולם, רק אני ואחותי היינו מורדות. אבל עכשיו זה הפך להיות טעים לי פתאום, ואילו אחותי עדיין אפילו את הריח שלה לא סובלת.
      לי חשוב שהבונבון יאהב ויתרגל לאוכל בריא ומגוון :-)

      תודה על הביקור יקירתי!
      מקווה לחזור בקרוב עם מתכונים מעניינים יותר,
      שיהיה לך אחלה יום,
      נטי

      מחק
  2. אני מאלה שאוהבים! כשג'וניור היה קטן יותר גם הוא אכל, עכשיו אני לא בטוחה כי מזמן לא הכנתי .
    גם אני זוכרת את הדיסה, תמיד היה חסר לי סוכר :-) אבל עוד יותר זוכרת כוסמת עם "ז'רקויה" בקר ברוטב עגבניות(שעד היום אני לא יודעת להכין).

    אהבתי את השילוב של הירקות ששידכת! באמת גיוון מוצלח!

    מקווה מאוד שראשך יחזור לקדמותו ותתחילי להעלות בשצף-קצף את הפוסטים הטעימים שלך!

    לילה טוב,
    אלנה

    נ.ב איך את טוחנת את הכוסמת לאבקה? בעזרת מטחנת קפה?

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...