יום ראשון, 10 במרץ 2013

עוגת גזר



עוגת גזר זאת עוגה שלפני כמה שנים חשבתי שלעולם לא אטעם ובטח שלא אכין בעצמי. שלא תחשבו לא נכון, אני מתה על גזר כמעט על כל צורותיו – לקרסם גזר טרי, לאכול סלט גזר או גזר מגורר בפומפייה דקה עם סוכר (כמו שאכלתי בילדות), אני מאוד אוהבת גזר שמתבשל במרק אבל אף פעם לא מצאתי מכנה משותף בין עוגה לגזר. ואז לפני כמה שנים מישהי הביאה עוגת גזר לאחד הפיקניקים שלנו. זה היה הקינוח היחידי בפיקניק ובלית ברירה נאלצתי לקחת פרוסה. אחרי הביס הראשון כבר הבנתי מה הפסדתי שלא אכלתי עוגות גזר עד כה. זה היה כל כך טעים, כל כך טעים... לא משתווה לשום עוגה בחושה אחרת. העוגה הייתה לחה במיוחד, מתוקה ומתובלת ועם הרבה אגוזים בתוכה. וכאן התחיל הרומן ממבט ראשון.


שנים עברו אך עדיין לא ניסיתי להכין בעצמי עוגת גזר. זה כמו אהבה ראשונה שמשאירה זכרון מתוק לכל החיים ואף פעם לא יוצאת מהלב, ולא משנה כמה אהבות יהיו אחריה, הראשונה תמיד תהיה הכי מתוקה. כך הרגשתי עם העוגה הזאת, היא כל כך מצאה חן בעיניי שלא העזתי להכין בעצמי כדי חלילה לא לקלקל את הטעם שנשאר לי בפה. ולמען האמת התקשתי למצוא מקור מהימן למתכון. יש הרבה מתכונים ברשת, אבל איך לדעת שדווקא המתכון הזה ולא אחר יהיה הכי טוב? אולי אם לא הייתי טועמת את העוגה מלכתחילה, אז הייתי מסתפקת בכל מקור, אבל הפעם פחדתי לפשל. ורק לפני כמה ימים נתקלתי במתכון לעוגת גזר בספר "Baking Artisan Pastries and Breads", היות וזהו מקור מאוד מהימן מבחינתי, מיד נדלקתי ורק חיכיתי לסוף שבוע כשתבוא אלי החברה שלי כדי להכין לנו פינוק אמיתי.

העיון במתכון הבטיח טובות, אבל לאו דווקא את מה שאני מחפשת. לפי המתכון של הספר העוגה אמורה לצאת די דחוסה והרבה פחות לחה ממה שציפיתי ממנה (כך לפחות התרשמתי). ללא ספק יום אחד אכין גם את המתכון של Swiss Carrot Cake מהספר, אך בינתיים נאלצתי לחבר את המתכון בעצמי ע"מ שהעוגה שלי תענה על הציפיות. אז בשבת בבוקר המלכה שלי נכנסה לתנור, ואיזה סיפוק חשתי מזה שהעוגה הצליחה לי בדיוק כמו שרציתי!

מרכיבים:
(היבשים)
1 כוס קמח חיטה לבן
1 כוס קמח כוסמין מלא
1/2 2 כפיות אבקת אפייה
1 כוס סוכר חום כהה
3/4 כוס אבקת שקדים
1/2 כוס אגוזי מלך
1/2 כוס אגוזי לוז
2 כפיות קינמון
1/4 כפית אגוז מוסקט מגורר
1/2 כפית אבקת ג'ינג'ר
1/2 כפית מלח

(הלחים)
4 ביצים
1/2 כוס סוכר לבן
1/2 כוס שמן
1 גביע יוגורט
1 בננה מעוכה
1 תפוח
4-5 גזרים שמנים מגוררים דק
2 כפיות תמצית וניל איכותית
מיץ וקליפה מלימון אחד

לזיגוג:
10 כפות אבקת סוכר
1/2 1 כף מיץ תפוזים טרי

הכנה:
1. בקערה גדולה לערבב יחד את כל המרכיבים היבשים למעט אגוזי מלך ואגוזי לוז.

את האגוזים לשים במעבד מזון או במטחנת תבלינים/קפה ולטחון מעט (אני טחנתי את האגוזים שלי במטחנת תבלינים ולכן חלק נטחנו לפרורים גסים וחלק נשארו בחתיכות גדולות. את החתיכות הגדולות קצצתי בסכין לחתיכות קטנות יותר אך לא לאבקה או פרורים).

להוסיף את האגוזים הטחונים והקצוצים לתערובת היבשה.

2. לקלף את הגזרים ולגרר בפומפייה דקה.
לקלף את התפוח ולרסק בבלנדר למחית.
לקלף את הבננה ולמעוך אותה במזלג עד לקבלת מחית חלקה.


3. בקערת המיקסר להקציף קלות את הביצים עם חצי כוס סוכר. כאשר מסת הביצים נראית תפוחה ואוורירית להוסיף את השמן, היוגורט, תמצית וניל, קליפה מגוררת ומיץ לימון, מחית תפוח, בננה מעוכה ואת הגזר. לערבב את הכל על מהירות נמוכה עד איחוד המרכיבים.

4. להוסיף לקערת המיקסר את החומרים היבשים ולערבב על מהירות נמוכה במשך דקה או עד שרואים שכל התערובת היבשה נבלעה לגמרי.

5. לחמם תנור ל-170 מעלות.
לשמן תבנית קוגלהוף (אפשר כל תבנית אפייה אחרת) ולשפוך לתוכה את תערובת העוגה.
להכניס את התבנית לתנור ולאפות במשך 50-60 דקות.

6. להוציא את העוגה המוכנה מהתנור ולהשאיר בתבנית עד להתקררות (לפחות שתהיה קצת חמימה אך לא רותחת, אחרת היא עלולה להתפרק בדרך מהתבנית לצלחת ההגשה).

לערבב את אבקת הסוכר עם מיץ התפוזים ולצקת את הזיגוג על העוגה.

הערות שוליים: ברוב המתכונים שראיתי מוסיפים כוס שמן או 200 גרם חמאה. על מנת להפחית במעט שמן אני ממליצה להוסיף רסק/מחית תפוחים.

הבננה מעניקה לעוגה מרקם חלק ומאוד נעים, כזה שלא מתפורר ביד או בזמן החיתוך.

בטוחני כי גם אגוזי פקאן יתאימו מאוד לעוגה הזאת ולא רק אגוזי לוז.

עוגה מאוד מאוד טעימה! יצאה עוגה גדולה דיה והתחסלה תוך יום וחצי על ידי שלושה אנשים בלבד...

בתיאבון!













Nati

2 comments:

  1. מעניין איך שאת מתארת את החוויה של הטעימה הראשונה! אני חושבת שאצלי זה טארט טאטין שאכלתי פעם במסעדת "בר ים" בתל אביב (שכבר לא קיימת).משהו ממש-ממש טוב שנכנס מוק ללב/ראש ומוציא ממך "ממממ" של הנאה :-)
    כפי שכתבתי לך בפייסבוק אני לא חובבת גדולה של עוגת גזר, כשהכנתי את שלי זה היה בתור אתגר כ"עוגת-ירק" וגם בגלל שראיתי פעם את פיליס גלאזר מכינה עוגה כזו וחשבתי שזה קצת בריא יותר מעוגה רגילה.
    כך או אחרת העוגה שלך נראית מעולה והייתי שמחה לטעום ולהשתכנע שעוגת גזר זה לא משהו מוזר :-)

    שיהיה המשך ערב נעים,
    אלנה

    השבמחק
    תשובות
    1. חשבתי גם שזו עוגת ירק עד שטעמתי לראשונה. אין בה זכר של טעם ירקות :-)
      ביום שאפיתי את העוגה אבא שלי היה אצלי וביקשתי ממנו שינחש מה יש בעוגה הזאת. הוא לא ידע אפילו ברמז. וכשאמרתי לו הוא פתח עלי זוג עיניים המומות. מה שכן, לטעמו היא הייתה לחה מדי, ודווקא לטעמי העוגה שאכלתי בפעם הראשונה הייתה עוד יותר לחה (למיטב זכרוני). מי שלא רגיל לזה עלול לחשוב שהעוגה לא אפוייה מספיק.

      מרוב שהעוגה הזו יצאה מאוד מוצלחת, אני הולכת להכין ליום שישי (חוגגת לשלו יום הולדת בחברת ילדים) מאפינס מהמתכון הזה כי שלו בעצמו פשוט טרף את העוגה. בד"כ הוא בכלל לא מתלהב ממאפים (אלא עם יש שם הרבה קרם ושוקולד... נו, בדיוק כמו אימא שלו חחח) ואת העוגה הזאת הוא אכל כאילו אין מחר. אז אני חושבת שגם ילדים אחרים יאהבו (זה כמובן בתוספת לעוגת יום הולדת ולתפריט מורחב).

      אני מציעה לך שתנסי בתור חוויה מתקנת. או שתחכי קצת עד העדכונים שאחרי יום ההולדת כי אולי אכין אותה עם שינויים קטנים (אנסה לצלות הפעם את האגוזים ואוסיף גם צימוקים או חמוציות).

      ואם בא לך לטעום בלי להכין - אני מזמינה אותך לכוס תה עם עוגה אצלי בבית! אמרנו שאולי נפגש בחוה"מ, אבל הוא כבר עבר ;-) אז בואי נקבע מועד אחר אבל על בטוח :-P

      שיהיה לך לילה טוב!
      נטי

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...