יום חמישי, 6 ביוני 2013

פאי משמשים



מצד אחד זה ישמע מאוד טריוויאלי אם אומר שעוגות פרי הכי מתאימות לעונת הקייץ, אבל זה באמת כך. הן משום שבחורף אין מגוון ססגוני כזה של פירות, הן משום שעוגות כאלה עם בצק פריך די מהירות ולא דורשות יותר מדי הסתבכויות. בצק פריך זהו בצק קלאסי שיכול להכיל בתוכו כל מלית של כל פרי, ולא רק פרי, זהו פשוט בצק אולטימטיבי שתמיד יזכה להצלחה במה שלא תמלאו אותו. עד סוף הקייץ אפשר לנצל את כל פירות העונה לטרטים פירותיים, צבעוניים ומהירים. ומשמשים הינם אחד מפירות העונה האהובים עלי. חבל רק שעונתם מאוד קצרה ואני לא מספיקה ליהנות מהם על כל צורותיהם (אני מתה על ריבת משמשים אך לא תמיד מספיקה להכין אותה).

מרכיבים:
קלתית:
170 גרם חמאה מרוככת
1/4 כוס סוכר
1 ביצה
1/2 מיכל שמנת חמוצה (כ-4 כפות)

250 גרם קמח
50 גרם אבקת שקדים
קליפה מגוררת מלימון אחד
1/2 כפית מלח

למלית:
500 גרם משמשים
100 גרם סוכר
1 שקית סוכר וניל
1 כף קורנפלור
50 גרם עוגיות פתי בר

אבקת סוכר לקישוט

הכנה:
1. קלתית: בקערת המיקסר להקציף חמאה וסוכר על מהירות בינונית במשך 2 דקות עד שמתקבל מרקם רך וקרמי.

2. להוסיף את הביצה והשמנת החמוצה ולהקציף עוד כדקה.

3. בקערה נפרדת לערבב את כל החומרים היבשים.
להוסיף לקערת המיקסר את התערובת היבשה וללוש כ-30 שניות, רק עד שכל החומרים מתאחדים ומתקבל בצק גס.
לא להתפתות לערבב יותר. בצק פריך דורש התעסקות מינימלית על מנת לשמור על פריכותו ולא להפוך לצמיגי וקשה.

לעטוף את הבצד הניילון נצמד ולאכסן במקרר למשך שעתיים.

4. להוציא את הבצק מהמקרר ולחלק אותו לשני שליש ושליש.

להכין תבנית לפאי ולהתחיל לרפד אותה עם הבצק.
בידיים לתלוש פיסות קטנות מהבצק ולהדביק אותו לתבנית הפאי בשכבה דקה עד שכל התחתית והדפנות יהיו מכוסים בבצק.
או לרדד במהירות את הבצק ולצפות איתו את התחתית ודפנות התבנית.

חשוב לדעת! לא להתעסק עם הבצק יותר מדי, לא למעוך את הבצק יותר מדי, לא למרוח יותר מדי,
 לסיים את ריפוד התבנית כמה שיותר מהר.

לשמור על זווית של 90 מעלות בין דפנות התבנית לתחתית בזמן ש"מדביקים" את הבצק לתבנית.
 דהינו, להקפיד שהבצק יהיה צמוד לגמרי לפינות התבנית.

5. להכניס את התבנית עם הבצק למקפיא ל-30 דקות.

6. כאשר הבצק קר ומוכן לאפייה, לחמם את התנור ל-170 מעלות.

להוציא את התבנית מהמקרר ולדקור כמה פעמים את הבצק שעל תחתית התבנית בעזרת מזלג. לכסות את הבצק בנייר אפייה או נייר אלומיניום כך שהנייר יהיה צמוד לתחתית ולדפנות. מעל הנייר לפזר אורז (הרבה) אשר ישמש כמשקולת וימנע מהבצק לתפוח.



חשוב לדעת! עדיף להשתמש באורז ולא בקטניות משום שגרגירי האורז מאוד קטנים
 ובגלל זה יוצרים כיסוי מלא לתחתית הבצק. לעומת זאת קטניות גדולות יחסית ולא חופפות לגמרי זו לזו.
הן משאירות איזורים פתוחים ותחתית הטארט עלולה לצאת לא לגמרי חלקה.
לדאוג שהאורז יכסה היטב את הפינות שבין הדפנות לתחתית.

7. להכניס את התבנית לתנור ולאפות 15-20 דקות.
להוציא את התבנית מהתנור, להגביר טמפרטורה ל-200 מעלות, להסיר מהבצק את הכיסוי עם האורז (את האורז לשמור לפעמים הבאות).

8. בזמן שהבצק בתנור להכין מילוי: לרסק את עוגיות הפתי בר לפרורים קטנים.
לשטוף את המשמשים ולהפריד מהחרצן. לחתוך כל משמש ל-4 ולערבב עם הסוכר, סוכר וניל וקורנפלור.

9. לפזר את פרורי הפתי בר מעל הבצק אשר יצא הרגע מהתנור ולמלא במשמשים.

10. מתוך הבצק שנותר לרדד/לקרוץ/ליצור רצועות/כדורים/פרחים/תלאים ולהניח מעל המשמשים (אפשר לעשות את הצורה הקלאסית של רצועות המונחות בצורת מעוינים/ריבועים, או לעשות כל צורה חופשית).

להכניס את התבנית לתנור ולאפות כ-25-30 דקות נוספות.

להוציא את הפאי מהתנור, לתת לו להצטנן ולפזר מעליו אבקת סוכר.

הערות שוליים: למרות שלבי הכנה רבים אותם תיארתי, ההכנה היא מהירה (אגב, אני יכולה לקצר במילים אם יש תחושה שההסבר המפורט הינו מיותר ו/או מפחיד).

הבצק הזה מאוד מאוד טעים ומוצלח.

אם כמות הסוכר בבצק נראית לכם קטנה מדי, תמיד אפשר להוסיף עוד, אך קחו בחשבון שגם המלית מתוקה וגם אבקת סוכר הזרועה לפני ההגשה.

בתיאבון!









  
Nati

8 תגובות:

  1. נראה יאמי! למרות שאני לא כל כך מצליחה להתחבר למשמשים בארץ ובאפיה בפרט. תמיד הם מרגישים לי חמוצים מדי אפילו שהבצק והכל סביב מתוקים מספיק.

    אהבתי את קלות ההכנה של הפאי,בטוחה שפריכות הבצק ורכות המילוי מהווים ניגוד ענוג זה לזה.
    אהבתי את המראה הכפרי-משהו שמתכתב נהדר עם הרקע הירוק בצילומים.

    שבת נעימה ומתוקה,
    אלנה

    השבמחק
    תשובות
    1. האמת, אני פשוט מתה על משמשים על כל צורותיהם :-)
      זה נכון שבאוקראינה היה לנו סוג של משמש ענק, כמעט בגודל אפרסק ומתוק יותר מדבש, וכנראה אף פעם לא אתקל יותר במשמשים כאלה. אבל גם מה שיש כאן אני מקבלת בברכה כי בכל זאת זה משמש ;-)
      וזה היה מתוק לאחר האפייה. שימי עליהם יותר סוכר אם את חוששת שיהיה לך קצת חמוץ. בעיקרון אני לא מאוהבי עוגות פרי, אבל יש מקרים מסוימים כאשר זה בא לי בול.

      אגב, בדיוק כשהכנתי את הפאי הזה הייתה אצלי חברה שלא אוהבת משמשים ולמרות זאת אמרה שמאוד טעים. תנסי, אולי גם תאהבי את השילוב הזה עם בצק פריך על בסיס שמנת.

      תודה על הפרגון יקירתי!

      שיהיה לך המשך יום מוצלח,
      נטי

      מחק
  2. נראה נהדר, אם כי אני הייתי מנצל את העובדה שזאת עונת הפטל (אני סתם בהכחשה, הפטל בארץ עלוב בהגדרה, אבל עדיין... פאי פטל... כל כך בא לי).

    השבמחק
    תשובות
    1. כל אחד והפרי האהוב עליו :-)
      אפשר ללא ספק להכין גם עם פטל, שזיפים, נקטרינות, דובדבנים, אך זאת הגרסה שבחרתי בה.
      בגדול, מחיר הפטל בארץ לא מאפשר כל כך להתפרע כל פאי שופע פירות, לכן מה שאני מעדיפה זה לאכול פטל כך, שלם :-)
      אני מאוד אוהבת פטל ובמיוחד ריבת פטל, נראה לי שזאת ריבה הכי אהובה עלי, אבל בינתיים אוותר...

      תודה על הביקור!
      המשך יום נעים,
      נטי

      מחק
  3. נראה מעולה ואני מתכננת להכין בקרוב,נכנסתי היום פעם ראשונה לבלוג שלך ומאוד אהבתי .
    כבר הכנתי עוגה אחת מתוך הבלוג(בתנור) ושמתי "עין" על עוד כמה:-)

    השבמחק
    תשובות
    1. ברוכה הבאה!
      שמחה שאהבת ותודה על הפרגון :-)

      איזו עוגה הכנת? איך יצא לך?
      אם יש לך או יהיו לך שאלות בנוגע למתכון/ים מתוך הבלוג, אז דעי לך שאני תמיד כאן ואשמח לענות ולעזור :-)

      שיהיה לך המשך יום נעים,
      נטי

      מחק
  4. שלום לך.נראה מהממם.האם אפשר להכין את הבצק עם שמן?אם כן באיזה כמות.תודה רבה מראש!!

    השבמחק
    תשובות
    1. אף פעם לא הכנתי בצק פריך עם שמן והאמת גם לא שמעתי על זה. כל הרעיון של פריכות הבצק נמצא בחמאה.

      לצערי לא אוכל לעזור לך, אולי תוכלי לשאול בפורומים או לחפש מידע ברשת לגבי שאלתך.

      שיהיה לך המשך יום נעים,
      נטי

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...