יום שבת, 22 ביוני 2013

עוגת פרג ומקופלת



בסוף שבוע הקודם אירחתי חברה. וכמו תמיד חשבתי על תפריט טעים ליומיים, אך חשיבות יתרה אני מקדישה לדברי מאפה אותם היא אוהבת. מארח טוב תמיד צריך לדאוג לסיפוק רצונו של האורח ולהתחשב בעדיפויות הקולינאריות שלו. לארוחת ערב של שישי ובוקר שבת אפיתי חלה משגעת (מתכון חדש שיבוא בקרוב) ולקינוח של סופ"ש בחרתי בעוגה שנראתה לי פשוט חלומית, מתוך הספר של אורן בקר "כך אופים את זה" (הרכישה החדשה שלי). כשדפדפתי בספר הזה לראשונה לכדה את תשומת ליבי עוגת פרג. גם משום שאני נורא אוהבת מאפים עם פרג, וגם משום שבתמונה היא נראית לחה ונעימה מאוד, ומקריאת המתכון היה ניתן להבין שהיא אכן כזאת. מיוחדת.

העוגה הזאת נמצאת בספר במדור הבחושות, אך לטעמי היא הרבה מעבר לעוגה בחושה. היא עוגה בחושה מפוארת. לחה כל כך מבפנים עם קרום דקיק ומעט קרנצ'י מבחוץ, כל פרוסה וכל ביס דורשים מייד עוד אחד. תכננתי שהעוגה תספיק לנו לסוף שבוע, אך כבר ביום שישי היא כמעט הגיעה לסיומה ובשבת בבוקר אפיתי עוגה נוספת: עם נקטרינות ויוגורט (שגם היא לא החזיקה מעמד מעבר ליום שבת). את העוגה אופים בתבנית אינגליש קייק. תאמינו או לא, אך זאת הפעם הראשונה שהשתמשתי בתבנית הזו לצורך עוגה. לרוב אני מעדיפה עוגות בתבניות עגולות או בתור מאפינס אישיים. אך החלטתי לעקוב בדיוק אחר המתכון, כולל התבנית. המסקנות? הצורה אכן מעניקה איזשהו רושם קלאסי ואלגנטי לעוגה. היא נראית יפה ומרשימה. אבל קטנה מדי ;-) לטעמי עוגה שהיא כל כך טעימה צריכה להיות בגודל פי שלוש ממה שהיא... טוב, לפחות פי שניים :-) אולי אנסה בפעם הבאה להכפיל כמויות ולאפות בתבנית גדולה יותר.

המתכון מתוך הספר:
תבנית אינגליש קייק 25X9 ס"מ

100 גרם חמאה
3/4 כוס (150 גרם) סוכר
1 כפית קליפת לימון מגוררת
1 כפית תמצית וניל
3 חלמונים
1/2 כוס (70 גרם) קמח
1/2 כפית אבקת אפייה
3/4 כוס (70 גרם) פרג טחון טרי
1 תפוח עץ גרני סמית
1/3 גביע (80 מ"ל) שמנת חמוצה
3 חלבונים
2 חטיפי שוקולד "מקופלת"

לסירופ:
1/2 כוס (120 מ"ל) מים
1/3 כוס (70 גרם) סוכר
1/3 מקל קינמון

הכנה:
1. במערבל עם וו גיטרה מערבבים חמאה, 1/2 כוס (100 גרם) סוכר, קליפת לימון מגוררת ותמצית וניל עד לקבלת קרם אחיד.

2. מוסיפים חלמונים בזה אחר זה ומערבלים עד שנוצר קרם תפוח ואוורירי.

3. מנפים קמח ואבקת אפייה, ומוסיפים פרג טחון.

4. מגררים תפוח עץ בפומפייה גסה וסוחטים היטב מהנוזלים.

5. מוסיפים לקרם החמאה את תערובת הקמח והפרג, שמנת חמוצה והתפוח המגורר. מערבלים במשך 5 דקות נוספות, עד שמתקבלת תערובת תפוחה. מעבירים את התערובת לקערה נפרדת.

6. במערבל נקי ויבש עם וו מקצף מערבבים חלבונים עם 1/4 כוס (50 גרם) סוכר עד שמתקבל קצף יציב.

7. מקפלים את הקצף לתערובת בעדינות, עד שמתקבל מרקם אחיד ואוורירי.

8. שוברים את חטיפי השוקולד לחתיכות גסות ומערבבים פנימה.

9. יוצקים לתבנית משומנת ומקומחת. אופים במשך 30 דקות בתנור שחומם ל-170 מעלות, עד שמתקבל קרום עליון יציב וקיסם שננעץ במרכז העוגה יוצא יבש.

10. מכינים את הסירופ: מרתיחים מים, סוכר ומקל קינמון. מסירים מהאש ויוצקים על העוגה. מצננים היטב.

הערות שוליים: עוגה מדהימה.

לטעמי טיפה יותר מדי חמאה. הן בטעם הן במרקם. לעוגה יש טעם חמאתי חזק וגם נשארת שומניות קלה על הידיים. לפי דעתי (הבלתי מוסמכת) אפשר לוותר על 20 גרם חמאה. אנסה בפעם הבאה ואדווח על התוצאות.

שני חטיפי מקופלת זה מעט לטעמי. כלומר, החתיכות פשוט נבלעו בתוך העוגה והיו בלתי מורגשות. יכול להיות שלכך בדיוק התכוון מחבר המתכון, אך משום מה ציפיתי לחתיכות מקופלת יותר מורגשות ומודגשות. אולי יהיה נחמד להוסיף עוד חטיף אחד.

את התבנית שימנתי אך במקום קמח פיזרתי סוכר.

לא הכנתי סירופ. כאשר העוגה יצאה מהתנור והתקררה מעט ראיתי שיש לה קרום שאני מאוד אוהבת – דקיק ומעט קרנצ'י, ולא רציתי לרכך אותו עם הסירופ. אבל זה כנראה עניין של העדפה אישית...

העוגה הזאת כעת הפיבוריטית שלי ואין לי ספק כי אכין אותה עוד אין ספור פעמים.

בתיאבון!










Nati

7 תגובות:

  1. אוהבת עוגות פרג
    זה שאין חלב הוא + גדול.
    במקום מקופלת אפשר שוקולד מריר טוב?
    כמה לשים
    תודה ושבוע טוב
    אתי

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אתי,
      אני מניחה שאפשר. יש לי הרגשה ששוקלד מריר יהיה לא פחות טוב ממקופלת.
      אני חושבת באותה כמות, אפילו קצת יותר כי מבחינת מקופלת היה לי חסר. בכלל לא הרגשתי אותה שם.

      ולגבי התגובות. תודה שבכל זאת מצאת אפשרות להגיב! אם זה לא יצא להבא, צר לי. באמת.
      בינתיים אני לא עוברת לממשק אחר ולא לבלוג אחר. זה לא קל לזוז כל פעם מפה לשם... אני יודעת שיש מקרים שגורמים לאי נוחות בגלישה או בתגובה. אך אין לי פתרון כל כך כרגע, לצערי.
      תודה בכל זאת שהגבת!

      שיהיה המשך ערב נעים,
      נטי

      מחק
  2. יקרה

    לא מתכוונת להמשיך להגיב ולא כי אני לא רוצה.
    קשה להגיב לא בכרום לא באקספלורר ולא בשועל. הבלוגר לא מתפקד כמו שצריך ולא רק אצלך גם אל הר הקסמי ועוד. פשוט לא רוצה לפרסם.
    מוזמנת לשלוח לי מסר או מייל אם יש לך. ומציעה לך לעבור לוורדפרס שהוא הרבה יותר ידידותי למשתמש.
    חבל.

    השבמחק
  3. העוגה הזאת נראית נהדר, עוררת את הצד ההונגרי שלי...

    השבמחק
    תשובות
    1. היא באמת מצוינת ומומלצת בחום :-)

      תודה על הביקור,
      המשך ערב נעים,
      נטי

      מחק
  4. האם אפשר תחליף לשמנת חמוצה, כדי להפוך לפרווה???

    השבמחק
    תשובות
    1. אינני מכירה תחליפי פרווה.
      אני הכנתי בדיוק לפי המתכון ולא ניסיתי גרסה אחרת.
      כדאי לחפש ברשת מה הם התחליפים.

      שיהיה ערב טוב,
      נטי

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...