יום ראשון, 29 בספטמבר 2013

בלינצ'ס כוסמת


הבטחתי וקיימתי - לאחר הפסקה של חודשיים אני כאן עם מתכון חדש מתוק, טעים ובריא :-)

איזה מטבח רוסי יכול לשרוד בלי בלינצ'ס? אצלי בבית זאת ארוחת בוקר מאוד אהובה, וכשהיד כבר מספיק מיומנת זה אפילו לא לוקח יותר מדי זמן. בילדות שלי רק בימי חופש היה מקום לארוחות בוקר של בלינצ'סים, אולדושקי וסירניקי וזה היה מקסים כי עד היום המאכלים האלה מריחים לי עם ימי החופש והאושר של ילדות. אבל כעת כשאני בעצמי אימא אני לא שומרת את המאכלים האלה רק לימי שבת ואוהבת לפנק את המשפחה שלי גם בימי חול. היות ואני באמת מכינה בלינצ'סים ופנקייקים למניהם לעיתים קרובות, אני מעדיפה שהם יהיו קצת יותר בריאים מהרגיל. לכן לפנקייקים וסירניקי אני אוהבת להוסיף שיבולת שועל, ולבלינצ'ס קמח כוסמת או קמח כוסמין. את הקמח כוסמין אני כמובן קונה מוכן, ואילו את הכוסמת אני טוחנת במטחנת תבלינים ומקבלת קמח (ניתן גם לקנות קמח כוסמת מוכן בחנויות טבע).


גם כוסמת עצמה מקבלת מקום מאוד מרכזי במטבח הרוסי (על יתרונות הכוסמת סיפרתי בעבר כאן) ובלינצ'ס כוסמת בפרט. במשפחה שלי גרגירי כוסמת זהו אכן מאכל נפוץ ואהוב אך לא בלינצ'ס. מעולם לא הכינו אצלנו בלינצ'ס כוסמת. לא נורא,  תמיד יש פעם ראשונה בכל דבר. היות ואף אחד במשפחה שלי לא הכין מעולם מאכלים מקמח כוסמת ולא היה לי ממי ללמוד נאלצתי להכין בלינצ'ס כוסמת שוב ושוב עד שהבנתי איך זה עובד ואיזו שיטה הכי טובה לבלילת הבלינצ'סים האלה. את הבלילה שלי אני מכינה מחצי כמות של קמח כוסמת וחצי כמות של קמח חיטה. היות וכוסמת נטולת גלוטן היא לא הכי נוחה לאפייה לכן כדאי להוסיף לה קמח אחר שיתן קצת "כוח" לבלילה.

מרכיבים:
1 כוס קמח כוסמת (אני טוחנת את גרגירי הכוסמת)
1 כוס קמח חיטה
בין 1/2 2 ל-3 כוסות נוזלים (אני מעדיפה לעשות חצי מכמות הנוזלים חלב וחצי מיים, אבל אפשר רק חלב)
50 גרם חמאה
3 כפות סוכר
קורט מלח
4 ביצים

הכנה:

1. בקערה גדולה לטרוף ביצים עם הסוכר. להוסיף חלב ומים (או רק חלב), קורט מלח ולערבב היטב. להוסיף חמאה מומסת וקמח חיטה פלוס קמח כוסמת. בעזרת מטרפה ידנית לטרוף יחד את כל המרכיבים עד האיחוד והיעלמותם של הגושים. לתת לבלילה לנוח כחצי שעה. בזמן הזה הקמח סופח את המים ומתנפח (אפשר לראות שלאחר זמן ההשהיה הבלילה נראית טיפה יותר סמיכה וחלקה מאשר בהתחלה).

במידה וקמח הכוסמת נטחן בבית במטחנת תבלינים: לאחר חצי שעה להעביר את הבלילה לבלנדר או להשתמש בבלנדר מוט זה יסייע לחלקיקי קמח הכוסמת להתרכך יותר. להשאיר את הבלילה לעוד חצי שעה ולחזור על פעולת הבלנדר.

2. לחמם מאוד מחבת טפלון טובה (מאוד חשוב שלא יהיו שריטות על המחבת ע"מ שהבלינצ`ס לא ידבקו. אני קניתי מחבת רק לבלינצ`ס, משמע לא משתמשת בה לשום דבר אחר כדי שלא תיהרס. ובמקור מכינים בלינצ`ס על מחבת יציקה כבדה).

*למרוח מעט מאוד שמן על מחבת (או בעזרת נייר סופג, או בעזרת מברשת, או תרסיס שמן), להרים את המחבת מהגז ולהחזיק ביד אחת. בעזרת מצקת בינונית לצקת על המחבת החמה מאוד מהבלילה המוכנה ומייד בתנועות סיבוביות עם היד בה מחזיקים מחבת להעביר את הבלילה על פני כל שטח תחתית המחבת. במידה ונשארו חורים קטנים אפשר לכסות אותם על ידי טפטוף של כמה טיפות נוספות מבלילת הבלינצ`ס.

לטגן כ-30-40 שניות על אש בינונית-גבוה, ובעזרת מרית דקה ושטוחה להפוך בזריזות את הבלינצ`ס (כמו שהופכים חביתה) לצד השני.
לטגן עוד כחצי דקה-דקה.
להעביר על צלחת גדולה ושטוחה.

להמשיך הלאה עם כל הבלילה.

*אני לא נוהגת למרוח עוד שמן בין בלינצ`ס לבלינצ`ס. גם היתרון של מחבת טפלון וגם החמאה שהוספתי לבלילה מסייעים לבלינצ`ס לא להידבק. אבל מי שעבורו זאת הפעם הראשונה בהכנת הבלינצ`ס אפשר למרוח מחבת במעט מאוד שמן בכל פעם או אפילו עדיף תרסיס (כי בהחלט דרושה כאן מיומנות מסוימת).

הערות שוליים:

~ כמות הסוכר במתכון אינה גדולה ובלינצ'סים לא יצאו מתוקים מדי (אפילו כמעט ולא מתוקים כלל). כך אני מעדיפה להכין כיוון שאחר כך אני אוהבת לאכול אותם עם תוספת מתוקה כגון ריבה, דבש, מולסה, סוכר, שוקולד.

~ הבלילה לבלינסצ'ס כוסמת סמיכה קצת יותר מבלינצ'ס על בסיס קמח לבן בלבד וגם הבלינצ'סים עצמם יוצאים מעט עבים יותר.

~ היות וקמח כוסמת אני טוחנת לבד הוא מתקבל טיפה גס. הקמח הקנוי דק ועדין יותר לכן יתכן ולא יהיה צורך להשתמש בבלנדר ע"מ לרכך קצת את הבלילה.

~ כיום נמכרות מחבתות מיוחדות לקרפים, מאוד נוח לטגן על מחבת כזאת גם בלינצ'סים (ואני לא רואה בכלל הבדל גדול בין בלינצ'ס לקרפ). כנראה זאת הרכישה הבאה שלי.

~ לפני שהופכים בלינצ`ס כדאי לעבור בעדינות רבה עם מרית דקה (להיזהר לא לפגוע במחבת עצמה) מתחת לשוליים של כל קוטר הבלינצ`ס על מנת להבטיח שבזמן ההיפוך שום צד לא ידבק למחבת והבלינצ`ס לא יקרע.

~ לשם נוחות הכינו את הבלילה בלילה, הכניסו למקרר ולמחרת בבוקר תוכלו להכין בלינצ'ס טריים וחמים בלי הרבה עבודה. כך אני עושה ובבוקר מכינה לתותי שלי לגן כמה בלינצ'סים תוך דקות ספורות.

נ.ב התמונות לא מהיום לכן לא לשאול מאיפה השגתי עכשיו תותים ;-)

בתיאבון!

 כך אמור להיראות המרקם של הבלילה, לא דלילה מדי אך גם לא יותר מדי סמיכה כדי שהבלינצ'סים לא יהיו עבים

מצקת בינונית

בשלב הזה, כעבור 20-30 שניות מתחילים להפריד את קצוות הבלינצ'ס מדפנות המחבת כדי שהבלינצ'ס לא יקרע בזמן היפוך

יששש! הפכנו בשלום בלי שידבק או יקרע

 טה-דם!
וזאת לא קצפת, אלא שמנת של פעם (27%) מוקצפת עם סוכר וניל בהכנה ביתית. יותר טעים מקצפת!

איזה מגדל בלינצ'סים מגרה ויפהיפה!



יאללה, תותים, קדימה תותים! עוד מעט העונה מתחילה :-)


נטי

6 תגובות:

  1. פסיכופטית קטנה שכמוך
    איך יש לך בכלל כוח להיכנס למטבח בימים עמוסים אלה? :)
    קמח כוסמין זה פחות כוס התה שלי
    אבל הייתי מוכנה בשמחה לנגוס בבלינצ'עסים האלה,
    נשמעים מסקרן לגמרי....
    ושמנת חמוצה עם וניל בהחלט יותר טעים!
    ד"שששש

    השבמחק
    תשובות
    1. האמת, את הבלינצ'סים האלה הכנתי לפני הרבה זמן, עוד כשהתותים היו בעונה.
      אבל גם היום אני כבר די חזרתי לעצמי, הבנתי מי נגד מי ;-) ואיזה סידור הכי מתאים ונוח לי עם הילדים, לכן גם הבישולים חוזרים להיות כרגיל. בואי נאמר שארוחות בוקר שאני מכינה לשלו לגן זה בלינצ'סים, פנקייקים, סירניקים (פנקייק עם גבינת טבורוג) וזה קצת יותר מסובך מכריך עם שוקולד ;-)
      יש לי תנור חדש אז מדי שלושה ימים בערך אני אופה חלות קטנות וכפעם בשבוע פיצות. בקיצור, חוזרת לשגרה :-)

      הבלינצ'סים האלה עם קמח כוסמת, אני בטוחה שתאהבי במידה ואת אוהבת כוסמת (וגם אם לא, אין להם טעם של כוסמת).

      תודה על הביקור מתוקתי!
      שיהיה המשך ערב נעים,
      נטי

      מחק
  2. מהמם! איזה יופי שהגעתי אלייך
    חיפשתי הרבה זמן מתכון אמיתי של קרפ מקמח כוסמת! תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. ברוכה הבאה :-)

      שמחה שאהבת. מקווה שיצא לך טוב כשתכיני :-)

      שיהיה לך המשך ערב נעים,
      נטי

      מחק
  3. הי בודק אם הבנתי איך להגיב אצלך,
    אליקוש

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...