יום רביעי, 4 בדצמבר 2013

חבורוסט / פזואלוס


המתכון המטוגן האחרון לשנת חנוכה הנוכחית. זהו, שבענו עד השנה הבאה. אם כי פזואלוס אני יכולה לאכול תמיד, בלי קשר לחנוכה ולחגים בכלל. למה אני כל כך אוהבת אותם? נו, קודם כל כי זה באמת טעים ברמות על וממכר בצורה קשה, ושנית כי זה מחזיר אותי לילדות. מעניין שלרוסים ולמרוקאים יש מאכל כזה שהוא כמעט זהה אחד לשני. מה שונה? רק השם והצורה. אבל הטעם – אותו טעם. כשאני מדברת על המעדן הקריספי הרוסי, אני מתכוונת לחבורוסט. מי שהכינה בילדותי חבורוסט הכי הרבה זאת הייתה סבתא שלי זויה. היא הכינה אותו קצת אחרת, לא בצק קשה שמרדדים אלא בלילה שטובלים לתוכה מכשיר העשוי ממתכת ולאחר מכן מכניסים לשמן חם (זה יוצא כך). בצורה כזאת מתקבל חבורוסט דק דק דק ושברירי במיוחד. והכי טעים שרק אפשר לחשוב! גם לנו היה מכשיר כזה באוקראינה, אבל כמו עוד הרבה דברים טובים לא לקחנו אותו איתנו כי חשבנו שלא יהיה צורך. כמה שאנו מתחרטים על כך היום. ויש חבורוסת המוכר יותר והוא זה שכל כך דומה לפזואלוס המרוקאים. למעשה יש שלל מתכוני חבורוסט, יותר קריספיים ויש כאלה קצת יותר רכים בתוספת שמנת או חלב במתכון. אני אישית מעדיפה את אלה הדקיקים והקריספיים.

את הפזואלוס טעמתי לראשונה אצל ציפי אחות של בעלי, אוי זה היה אלוהי!! לא משנה שבכלל כל מאכל שציפי מכינה זה לכל הפחות אלוהי, והפזואלוס האלה בכלל כבשו את ליבי. מחד זה הזכיר לי את ימי הילדות, מאידך זה היה נראה לי כדבר הכי טעים שאכלתי מימיי. כששאלתי מה המתכון הבנתי שלא סתם הטעם הזה כל כך קרוב לליבי, המתכונים אכן דומים, רק הצורה שונה (אם כי כעת כשאני מעיינת בתמונות של חבורוסת בגוגל אני נתקלת גם בצורות כאלה כמו של פזואלוס, מוזמנים לגוגלל). אבל עד לפני שנה בכלל לא העזתי להכין פזואלוס כי הבנתי שזה מסובך להכנה. ואילו לחנוכה של שנה שעברה החלטתי להכין את החבורוסט שלי וראיתי שזה לוקח לי קצת יותר מדי זמן: לרדד, לחתוך לרצועות, לחתוך לריבועים, לעשות חתך בתוך הריבוע, לקפל קצוות ולטגן. ואז חשבתי שאם לא אחתוך את הרצועות לריבועים אלא אשאירן שלמות ילך לי יותר מהר. אבל כדי לתת לזה צורה יפה ניסיתי את צורת הפזואלוס. וזה הצליח לי נהדר מהפעם הראשונה! השנה הייתי חייבת להכין שוב. והלך לי נהדר, כאילו נולדתי עם הפזואלוס ביד.

מה שכן, מה שמשמש לי כלי עזר ועושה את רוב העבודה הקשה זה מכונת הפסטה בעזרתה אני מרדדת את הבצק. אני מניחה שבלעדיה כל העסק הזה היה לוקח יותר זמן ואולי בשל כך הכנת פזואלוס נחשבת למלאכה לא קלה. 

מרכיבים (של בצק חבורוסט):
3 ביצים
2 כפות מיים
2 כפות וודקה (מעניקה קריספיות ובועות יפות לבצק בזמן טיגון)
2 כפיות סוכר
1 כפית תמצית וניל
קמח כמה שייקח ע"מ לקבל בצק די נוקשה ולא דביק

הכנה:
1. מערבבים יחד את החומרים. מוסיפים קמח עד שמרגישים כי הבצק לא נדבק לידיים ולשולחן. הבצק הרבה יותר נוקשה מבצק לחם. בערך כמו בצק לפסטה. לשים בידיים במשך כ-3-5 דקות.

2. מכניסים את הבצק לקערה ומכסים במגבת לחה, הוא נוטה להתייבש די מהר.
חותכים מהבצק חתיכה בגודל כשני אגוזי מלך (לא קלופים) משטחים מעט עם הידיים ומכניסים למכונת הפסטה.
מתחילים מהמספר 1. מרדדים פעם אחת על כל שלב ומסיימים בשלב 7 (אפשר גם 6, אבל אז הבצק יצא טיפה עבה יותר).
מתקבלת לי רצועה דקה ורחבה אותה אני חוצה לאורכה. אפשר להשאיר אותה גם רחבה, אבל חוששני שאז העוגיה תהיה בומבסטית מדי.
אפשר לרדד גם ידנית. לחתוך את הבצק ל-3 חלקים ולרדד עם מערוך לעלה דק מאוד. לחתוך את העלה לרצועות ארוכות ברוחב כ-3-4 ס"מ.

3. מחממים שמן לטיגון עמוק (תלוי בגודל הסיר, כליטר וחצי בערך).

כאשר 2 או 4 רצועות מוכנות אני מתחילה את העבודה: משחילה קצה אחד של הרצועה בין שני שיני מזלג (ראו תמונה למטה) ומסובבת טיפה רק כדי שיתפש.

ביד ימין אני מחזיקה את המזלג עם קצה הבצק וביד שמאל את הרצועה. בזהירות טובלת את המזלג עם קצה הבצק לתוך שמן חם מאוד ומתחילה לסובב לאט עד שכל הבצק נמצא סביב המזלג והוא התנפח והתכסה בועות.

משחררת את הבצק מהמזלג בעזרת כף/סכין. זמן הטיגון של כל עוגייה כ-1-2 דקות, כל הזמן להשגיח על הסיר ואם יש צורך לעזור להתהפך.

להוציא את העוגיות המוכנות עם כף מחוררת לקערה גדולה מרופדת בנייר סופג.

ממשיכים כך עם יתר הבצק.

4. הגשה: שתי אופציות – אבקת סוכר או סירופ סוכר. הפעם הכנתי חצי עם אבקה וחצי עם סירופ. אני אישית יותר אוהבת עם הסירופ כי זה מתוק יותר, מי שאוהב פחות מתוק עדיף אבקת סוכר. לסירופ אני אוהבת להוסיף מי ורדים.

בתיאבון!

    לפני שמתחילים מוצאים עוזר אחד קטן...

    מרדדים את הבצק במכונת הפסטה

    משחילים קצה של הבצק בין שתי שיני מזלג ומסובבים מעט, מורידים את המזלג לתוך השמן וממשיכים    
    לסובב לאט לאט, בכל סיבוב הבצק אמור להתקרש ולהתכסות בועות

















נטי

4 תגובות:

  1. ניאמממ זה נראה טעיםםםם!
    ממש עושה חשק לנשנש אותם
    ובהחלט מצחיק הדימיון לבן דודו המטוגן המרוקאי.
    יצאו לך יפים יפים!
    והצילומים פשוט נפלאים
    חנוכה שמחחח לך ולילדים

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מכורה קשות לעוגיות האלה, והאמת לא מכירה אדם שלא (למעט הבן המתוק שלי שלא אוהב דברים מטוגנים בכלל).
      רוצה להכין שוב ומפחדת, כי... יודעת שאזלול את הכל לבד מרוב שזה טעים :-]

      תודה על הביקור!
      חג שמח גם לך לבני ביתך,
      נטי

      מחק
  2. זה נראה יפה כל כך! ליד השושנים האלו חבורוסט נראה באמת כמו שאריות של עצים חחח
    אבל העיקר זה הטעם! גם אני מסוגלת לחסל לבד כמויות, זה קליל ונעלם מהר כזה ;-)

    שיהיה המשך ערב נעים,
    אלנה

    השבמחק
    תשובות
    1. נעלם יותר מדי מהר, כל כך מהר שבזמן חנוכה הוספתי קילו וחצי למשקל העודף שלי עוד אחרי לידה חחחח

      יום נהדר שיהיה לך ושנה חדשה נפלאה ומקסימה מלאה בהפתעות!

      נטי

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...