יום רביעי, 23 באפריל 2014

לחמניות שבלול עם פטרוזיליה ושום



בפסח הזה ראיתי כל כך הרבה מתכונים של לחמניות ומאפים כשל"פ שהבטחתי לעצמי מייד אחרי החג לכתוב מתכון של לחמניות רגילות וסופר טעימות. למען האמת נדהמתי לראות כמויות אדירות של כל מיני מאפים וקינוחים כשרים לפסח, ההרגשה שלי הייתה כאילו בשלניות יצאו למסע חייהן להמציא כמה שיותר מתכונים ללא קמח רגיל תוך שבוע אחד. כאילו הנושא המרכזי של החג הזה הפך להיות "מי ימציא יותר מתכונים ללא קמח". בסה"כ שבוע אחד, שבוע אחד בלבד שחלק ניכר מהמדינה חיי ללא קמח, אך כמות המאפים הכשרים שראיתי בחג הזה נתנה לי הרגשה שאנו יוצאים לפחות לחצי שנה של התנזרות מקמח רגיל. היה לי די משעשע לראות את כל האטרף הזה של אפייה וקינוחים בשבוע הזה. פתאום כולם צריכים פיצות ועוגות ולחמניות ובלינצ'סים, אני לא בטוחה שבחיי היום-יום אנשים מכינים את כל הדברים האלה בתדירות כה גבוהה כמו דווקא בשבוע של פסח... 

טוב, עכשיו אפשר באמת להתפנק על מתכון נהדר של לחמניות סופר טעימות ובלי להמציא את הגלגל מחדש. המתכון למעשה לא שלי והינו שייך לניצי (ז"ל) שניהלה בעבר את פורום האוכל בוואלה. כמו כל מתכוני הלחם והלחמניות של ניצי גם המתכון הזה פשוט מושלם. כמה פעמים כבר הכנתי את הלחמניות האלה? המממ... אין ספור, ותמיד הן מסמר הערב בשולחן השישי/חג/אירוח. המתכון ללחמניות די בסיסי, אך משום מה התוצאה מיוחדת ביותר. התיבול הפיקנטי של הלחמניות גורם לקחת עוד אחת ועוד אחת ועוד אחת, הן באמת ממכרות. הלחמניות שבתמונה אפיתי רק עם קמח לבן (וזה היה מזמן מזמן) אך בשנים אחרונות אני נוהגת כמעט כל המאפים שלי להכין מקמח מעורבב, לרוב זה 1/3 קמח לבן, 1/3 קמח שיפון מלא, 1/3 קמח כוסמין מלא. זאת נוסחא הכי טעימה בעיניי (אפילו חלות אני מכינה כך).

המתכון כלשונה של ניצי - שבלולים המתובלים  

המאלט נוצר בתהליך הנביטה של השעורה אשר יוצר אנזימים בדגני השעורה. ניתן לרכוש בקבוק של מאלט או רכז מאלט בחניות טבע. אפשר גם לוותר על המאלט, אם רוצים.

500 ג’ קמח לחם
250 ג’ מים
20 ג’ שמרים טריים
50 ג’ שמן זית
10 ג’ מאלט
10 ג’ מלח

לתיבול:
פטרוזיליה, שום, פלפל חריף טרי קצוץ (או שבבים), מלח ים, מעט פלפל שחור, שמן זית טוב

לערבב את כל מצרכי הבצק וליצור בצק. ללוש במשך 8-10 דקות.
להניח בקערה במשך 20-30 דקות למנוחה, מכוסה.
לחלק את הבצק ל-16 פיסות במשקל של 50 ג’ כ"א – בערך.
לגלגל נחשים ארוכים דקים מהבצק.
ליצור קשר מבלי למתוח את הבצק.
יש לקשור את הלולאה כך שרק קצהו של שרוך בצק נראית מבעד ללולאה. שארית השרוך או נחש הבצק נחבא מתחת ללולאה.
להניח להתפחה עד שיכפיל את נפחו.
לחמם תנור לחום 210 מעלות.
לאפות בחום 210 מעלות במשך 25 דקות בערך.

בינתיים להכין את התיבול.
לקצוץ דקדקיק פטרוזיליה, שום, פלפל חריף, גרגירי פלפל ולשים בקערה גדולה. להוסיף שמן זית ומלח ים. לערבב ביחד. אם אין פלפל חריף טרי אפשר להחליף בשבבים. הכמויות לפי האהבה האישית.
ברגע שהלחמניות יוצאות מהתנור, להעביר לקערה עם התיבול ולערבב ביחד עד שהתיבול נדבק ללחמניות. לצנן או להגיש חם כנשנוש.

בתיאבון!







נטי

3 תגובות:

  1. אחח, כשל''פ. תמיד שעשע אותי שאחרי פסח כולם מיד זורקים את כל הכשל''פים למיניהם לפח ולא נוגעים בהם לפחות עד הפסח הבא.

    השבמחק
  2. כמה שאני מתגעגעת אל ניצי והמתכונים המדהימים שלה

    השבמחק
    תשובות
    1. צודקת פנינוש, גם אני, מאוד מאוד.
      תגידי, בהזדמנות זו רציתי לשאול, במקרה אין לך קובץ של כל המתכונים שלה שהיו בפורום? אז בזמנו חשבתי שאח"כ אעתיק הכל, אבל הפורום השתנה ואני לא מצליחה למצוא כלום ואם כבר מוצאת אז בלי תמונות. אני זוכרת שלפני כמה שנים (כשניצי הלכה לעולמה) כתבו בפורום שהצליחו להעתיק את כל המתכונים שלה לקובץ אחד. בגלל זה אני שואלת אולי יש לך במקרה?

      שיהיה לך שבוע טוב,
      נטי

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...