יום שישי, 15 במאי 2015

עוגת לימון עם קרם מסקרפונה




עוגת יום ההולדת ה-5 של שלו! עוגה מרשימה, סופר טעימה וסופר לימונית. זאת עוגה לאוהבי לימון על כל צורותיו. זאת עוגה לאוהבי עוגות גבינה. זאת עוגה לאוהבי עוגות מושקעות ומרשימות. מצאתם את עצמכם לפחות בקטגורייה אחת? אז העוגה הזאת בדיוק בשבילכם!

כמו בכל יום הולדת של ילדיי, עוגה זה הדבר החשוב ביותר על שולחן האירוח. ותמיד אני מפעילה מחשבה על עוגת יום ההולדת שלהם לפחות כמה שבועות לפני תחילת החגיגות. השנה חגגנו 3 פעמים והיו לנו 3 עוגות. יום הולדת של שלו יצא השנה בערב פסח. מצד אחד שמחה כפולה והיו לי תוכניות גרנדיוזיות. אבל יום לפני ערב פסח אבא שלי אושפז וכולנו הינו גם בלחץ וגם חסרי מצב רוח לחגוג. אבל אם על חגיגות של ערב פסח יכולתי לוותר, הרי שעל יום הולדת של הגוזל אשר כבר נמצא איתנו 5 אביבים שלמים לא יכולתי לפסוח. לכן הזמנתי אלינו רק את אחותי עם משפחתה ואת בת דודתי (אשר בדיוק באותו יום השתחררה מהצבא). העוגה שלנו הייתה רולדת תותים (מהמתכון שכאן) אבל כשרה לפסח. לאחר חופשת פסח שלווש חגג את יום הולדתו ה-5 בגן עם עוגת שוקולד, ובדיוק ביום העצמאות חגגנו עם כל המשפחה המורחבת וכמובן עם אבא שכבר השתחרר אחרי 10 ימים באשפוז.

כמיטב המסורת ביום הולדת של שלו (וגם ביום העצמאות חחח) היה לנו על האש, כל ההכנות כמובן היו עלי (הסלטים, המטבלים, התיבולים) וגם העוגה. כמובן. בגדול, העוגה הזאת היא הגשמת חלום שלי. תמיד רציתי עוגה סופר לימונית. פצצת לימון! ומי שעוקב אחרי הבלוג שלי זה מכבר, בוודאי יודע שעוגות עם בצק סוכר צבעוני או זילופים צבעוניים זה לא פרוסת העוגה שלי כוס התה שלי. אני מעדיפה להשקיע בעוגה איכותית ומרשימה ולא בזילופים/פיסולים עם המון סוכר וצבע מאכל. כדי למצוא עוגה כרצוני חיפשתי בכל העולם מצאתי באתר איטלקי. וכאן הסתיימו החיפושים. ידעתי שזה – זה. שתי שכבות של עוגת ספוג לימונית ספוגות בסירופ לימון, שכבה של למון קארד (תוספת שלי בהמלצתה של פיית העוגיות האלופה), קרם גבינת מסקרפונה-קצפת-ולימון, וג'לי לימון (ולא, לא מהשקית אלא ביתי לחלוטין). העוגה מאוד נימוחה, עדינה, מרעננת וקלילה. למרות המסקרפונה השמנה ושמנת מתוקה שגם היא לא בדיוק דיאטתית, למרות למון קארד עם ביצים וחמאה, מתקבלת מהעוגה תחושת קלילות. אני לא יודעת איך להסביר את זה... כנראה הלימוניות שבה שכל כך תורמת לטעמה הרענן, גורמת לשכוח מאחוזי השומן ;-)

מיותר לציין שהעוגה מתאימה לשבועות??

מרכיבים: (מקור המתכון Torta al limone (fredda) da "piu' dolci" )

עוגת ספוג:
120 גרם סוכר
120 גרם קמח
300 גרם ביצים (בערך 6 בינוניות)
קליפת לימון מגוררת

למון קארד:
3 חלמונים
2 ביצים
1 כוס סוכר
מיץ וקליפה מ-4 לימונים
130 גרם חמאה מרוככת

קרם לימון:
60 גרם מיץ לימון
250 גרם מסקרפונה (אני שמתי 400 גרם)
60 גרם אבקת סוכר
6 גרם ג'לטין
250 גרם שמנת מתוקה

ג'לי לימון:
120 גרם מיץ לימון
120 גרם מיים
50 גרם סוכר
10 גרם ג'לטין

סירופ סוכר ולימון:
½ כוס סוכר
1/3 כוס מיים
מיץ מלימון אחד

לסיום:
מים ולימונצ'ינו (אני הכנתי סירופ לימון וסוכר כדי להספיג את השכבות של עוגת ספוג)
לימון וקצפת

הכנה:
1. לחמם תנור ל-180 מעלות.
הכנת עוגת ספוג: להקציף ביצים, סוכר וקליפת לימון לקצף סמיך. לאחר מכן בעדינות לקפל את הקמח לתוך קצף הביצים.
לשמן תבנית אפייה ולפזר עליה קמח, להעביר את בלילת הבצק ולאפות 25 דקות ב-180 מעלות (אם עדיין לא מוכנה, לתת לה עוד 2-10 דקות).
בתום האפייה להוציא את העוגה מהתבנית לרשת ולצנן אותה.

2. להכין למון קארד: בקערה גדולה לאחד בעזרת מרית סיליקון או מטרפה את החמאה המרוככת וסוכר.
להוסיף את החלמונים והביצים ולטרוף בעזרת מטרפה לתערובת אחידה. להוסיף מיץ וקליפת לימון ולערבב שוב.

להעביר את התערובת הלימונית לסיר ולבשל על אש קטנה מאוד(!) עד להסמכה. כל הזמן לבחוש כדי שהתערובת לא תתקרש ולא תדבק לתחתית (בערך כ-10-15 דקות). במידה ואין לכם אש ממש קטנה, אפשר לעשות את זה מעל בן מארי.

להעביר את הלמון קארד לקערה, לכסות בניילון נצמד ולהעביר למקרר עד להתקררות והתייצבות.

3. קרם לימון: להשרות את הג'לטין במיים קרים ולאחר שיתנפח לתת לו להינמס בתוך 50 מ"ל חלב חמים (לא רותח) ולתת לו להתקרר בטמפ' החדר.

להקציף 250 גרם שמנת מתוקה. בקערה נפרדת לטרוף את המסקרפונה, מיץ לימון ואבקת סוכר. בהדרגה להוסיף את הג'לטין המומס. לאחד את שתי המסות.

4. סירופ לימון: להעביר את כל המרכיבים לסיר קטן, להביא לרתיחה ולכבות את האש. לתת לו להצטנן מעט.

5. הרכבת העוגה: לחתוך את העוגה לשני דיסקים.
להניח דיסק אחד לתוך תבנית אפייה גדולה יותר (נגיד 24 במידה ואפיתם בתבנית 22). להספיג את שכבת העוגה בסירופ (או בלימונצ'ינו ומיים כמו שצוין במתכון המקורי).

מעל שכבת העוגה לשים בשכבה נדיבה את הלמון קארד.

להעביר את הקרם לימון לשק זילופ עם צנטר עגול. לזלף את הקרם בצורה סיבובית על פני כל שכבת העוגה עם הלמון קארד.
להניח מעל הקרם שכבה שנייה של העוגה ולהרטיב גם אותה עם הסירופ הנותר.
לכסות את העוגה בשכבה נוספת של הקרם וגם את הדפנות (פשוט ממלאים בקרם את החלל שבין התבנית ולעוגה).
לתת לעוגה לנוח במקרר במשך שעתיים.

6. הכנת ג'לי לימון: להשרות את הג'לטין במיים קרים ולאחר שיתנפח להמיס אותו ב-120 מ"ל מיים חמים (לא רותחים).
להוסיף מיץ לימון וסוכר, לבחוש עד להתמוססות הסוכר. להעביר את קערית הג'לטין למקרר עד להצטננות (רק הצטננות! לא לתת לו להתקרש).

להוציא את העוגה מהמקרר, למזוג מעל השכבה העליונה את הג'לי ולהכניס שוב למקרר למשך שעתיים.

כשהעוגה לגמרי מוכנה, לקשט אותה בקצפת (או קרם לימון שנשאר) ופרוסות לימון.

הערות שוליים: קודם כל אני אחזור ואומר שזאת עוגה מדהימה וסופר לימונית! באמת שהגשמתי לי את החלום להכין עוגת לימון אמיתית שתענה על כל דרישותיי. האורחים שאכלו אותה התחלקו לאלה שממש "עפו" עליה (הרוב המכריע) ועל אלה שאכלו את כל הפרוסה אבל אמרו "פ'סדר" (אבא שלי), ואילו סבא שלי הציעה לי לפתוח קונדיטורייה חחח ;-) אבל הכי חשוב גם מה הילדים אמרו, הלא כן? אז גם הילדים מאוד אהבו והפרוסה שנשארה יום למחרת שוריינה על ידי שלו וקיבלתי איסור מוחלט לגעת בה עד שיחזור מהגן.

במתכון צוין להשתמש בתבנית 22, אני הגדלתי כמויות ואפיתי בתבנית 26 כי הייתי צריכה עוגה גדולה יותר.

שכבת הלמון קארד פשוט נספגה לי לתוך העוגה. אז או שהייתי צריכה לשים שכבה עבה הרבה יותר של למון קארד או שפשוט העוגה הזאת מצליחה לבלוע את כל הכמות שניתן לשים עליה... ובכלל, מי שטרם גילה את הלמון קארד, זה הזמן לרוץ ולהכין כי זה ה-דבר! אבל ה... ה... ה... מטריף את כל החושים.

היות והכנתי עוגה בתבנית 26, לא הספיק לי קרם כדי לכסות את דפנות העוגה בשכבה עבה. לכן, במידה שעושים עוגה גדולה יותר ממה שמצוין במתכון, שימו 500 גרם של שמנת מתוקה ו-500 גרם מסקרפונה כדי שיישאר גם לקישוט. או לחילופין 250 מסקרפונה ו-250 גבינה לבנה מסוננת היטב.

תבנית 26 היא תבנית הכי גדולה שיש לי, לכן לא הייתה לי אפשרות להכניס את העוגה לתבנית גדולה יותר ע"מ לצפות את הדפנות בקרם בצורה כזאת וגם זה יצר לי קצת בעייה עם הג'לי. מה שעשיתי, זה שפכתי את הג'לי לפיירקס רחב ושטוח ונתתי לו להתקרש מעט במקרר (ממש קצת), וכשהוא כבר לא היה לגמרי נוזלי, מרחתי אותו מעל העוגה. הטעם כמובן אינו נפגע, רק המראה של הג'לי יצא יותר כמו זכוכיות שבורות ולא חלק חלק. אבל בעיניי זה דווקא יצר מראה מאוד מיוחד וקריסטלי.

בתיאבון!





               מזל טוב לגוזל שלנו ♥♥

                    עוגה ולמון קארד


נטי

6 תגובות:

  1. העוגה פשוט יפיפיה! לא יודעת אם הייתי מתחברת לסימפונית הלימון הזו אבל זה נראה סופר קליל וענוג, יכול להיות שבשבילי הייתי מכינה בתור קינוח אישי בכוס...
    וכמובן מזל טוב לגוזל ה"מתבגר" חחח הזמן חולף לו והם גדלים לנו ממש מתחת לאף! מדהים!
    רפואה שלמה גם לאביך!

    סופ"ש דבש,
    אלנה

    השבמחק
    תשובות
    1. אם את אוהבת לימון בכל ליבך, אז תאהבי את העוגה כמוני ;-) ואם קצת פחות, עדיין תאהבי רק לא תתעלפי כמוני חחח
      רעיון נפלא להכין בכוסות אישיות!

      הזמן טס, לא יאמן... שלו בן 5, לולי אוטוטו בת שנתיים... מתי כל זה קרה?? ועוד מתחת לאף שלי.

      תודה שהצצת אלנה :-)

      לילה טוב,
      נטי

      מחק
  2. נראה טעיםםםם!
    בתור חובבת לימוניות הייתי מיישרת את כולה :) יופי של עוגה
    יומולדת שמח לעולל

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה :-)
      עוגה באמת אחת הטעימות שהכנתי. והלמון קארד זה בכלל נכס :-)

      תודה על הביקור ענבלי,
      לילה טוב,
      נטי

      מחק
  3. הי, תודה על המתכון. שתי שאלות:

    1. לא הבנתי באיזה שלב מוסיפים את הג'לטין לקרם הלימון,
    2. לא מפרידים את הביצים לעוגת הספוג?

    מיכל

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום וברכה מיכל.
      את הגלטין מוסיפים למסקרפונה בזמן ההקצפה. תודה על ההערה! זה אכן נשמט לי מהמתכון. הוספתי.
      לא מפרידים ביצים. זאת אחת השיטות להכנת עוגת ספוג.

      במשך ערב נעים וחג שמח!
      נטי

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...