יום חמישי, 19 בנובמבר 2015

ווטרושקי (ватрушки) – מאפים במילוי גבינת טבורוג



ווטרושקי (VATRUSHKI) הינם מאפי שמרים לא גדולים ממולאים בגבינת טבורוג. ווטרושקי זהו מאכל של מהמטבח הסלאבי העתיק, ומטבח אוקראיני ורוסי. וויקיפדיה מספרת שישנם ווטרושקי עם תפוחי אדמה וגם עם ריבה. לי אישית זה חדש, מעולם לא נתקלתי ולא שמעתי על ווטרושקי עם תפ"א או ריבה. אני יודעת שתמיד מכינים אותן עם גבינת טבורוג מתוקה.

אין לי הרבה מה לספר על ווטרושקי, זה פשוט טעים. מאוד מאוד טעים. בילדותי דווקא לא אהבתי כי גם לא אהבתי טבורוג (ובכלל כמעט כלום לא אהבתי). אבל היום... היום אני יודעת להעריך את כל הדברים הטעימים והטובים ולתת להם את הכבוד הראוי. בצק של ווטרושקי זהו בצק שמרים עשיר. אפשר לומר שזה סוג של לחמנייה ממולאת, אם כי איננה סגורה, המילוי נותר פתוח וגלוי לעין. כאשר טבורוג עדיין חם, יש לו מרקם כל כך רך וחלק, כמו משי, פשוט נמס בפה. המתיקות במאפה חם מאוד ניכרת. ואילו כאשר ווטרושקה מתקררת, הגבינה מתמצקת ומקבלת מרקם קצת אחר וגם המתיקות מתחלפת במעט חמיצות האופיינית לגבינת טבורוג. אז למה אני חופרת כל כך הרבה? בסה"כ מה שאני מנסה לומר זה שהיא טעימה גם חמה וגם קרה :-)

אקדים את שאלת ה"היכן קונים טבורוג?" – בעיקר במעדניות של רוסים, ברשתות כמו טיב טעם וקשת טעמים, אבל גם בסופרים רגילים במקררים של דברי חלב. בסופרים ניתן למצוא טבורוג גם בשמו המקורי "טבורוג" וגם בשם "גבינת טוב טעם" וגם "גבינת קנען".

מרכיבים:
בצק:
300 גרם קמח
4 כפות סוכר
קורט מלח
1 ביצה
בין 3/4 ל-1 כוס חלב
30 גרם חמאה מומסת
½ 1  כפית שמרים יבשים

מילוי:
400 גרם טבורוג
1 ביצה
5 כפות סוכר
2 כפות שמנת חמוצה
1 כפית תמצית וניל

ביצה טרופה למריחה

הכנה:
1. בקערת המיקסר לערבב את הקמח, סוכר, טיפונת מלח ושמרים.
להוסיף ביצה טרופה קלות וחמאה מומסת. להתחיל ללוש ותוך כדי למזוג את החלב.
ללוש את הבצק במשך 8 דקות.
לכסות את הקערה בניילון נצמד ולהשאיר להתפחה במשך שעה וחצי.

2. כאשר הבצק טפח ללוש אותו במשך דקה אחת בלבד ולהשאיר להתפחה נוספת של כ-45 דקות.
לחלק את הבצק ל-10-12 כדורים שווים. להשאיר את הכדורים למנוחה מתחת למגבת למשך 30 דקות.

3. בינתיים להכין את הגבינה: לערבב היטב את כל מרכיבי הגבינה עד שמתקבלת מסה הומוגנית לחלוטין.

4. לשטח מעט את הכדורים בעזרת ידיים, ולאחר מכן עם תחתית של כוס לעשות שקע במרכז הבצק (ראו תמונה בסוף הפוסט). את השקע למלא בנדיבות בגינה.
לסדר את הווטרושקי על מגש אפייה משומן קלות או מרופד בנייר אפייה במרווחים של 5 ס"מ אחת מהשנייה.
להשאיר את כל הווטרושקי על מגש למשך 10 דקות.

5. לחמם תנור ל-200 מעלות.
למרוח את הווטרושקי בביצה טרופה (רק מהצדדים, את המילוי לא למרוח בביצה) ולהכניס לתנור חם. לאפות כ-20-25 דקות או עד שמתקבל צבע זהוב יפה.

הערות שוליים: אם רוצים ניתן לגוון את הטבורוג בצימוקים או פירות יבשים אחרים. אני אישית לא אוהבת אבל רבים אוהבים צימוקים במילוי גבינה.

בתיאבון! 


             כך נראה טבורוג למי שלא מכיר



נטי

10 תגובות:

  1. יוווו אני מתה על המאפים האלה!
    ומתה על גבינת טבורוג! חייבת לנסות :)

    השבמחק
    תשובות
    1. נשבעת לך נשבעת לך, תאמיני לי או לא, הייתי בטוחה שאראה אותך בפוסט הזה ובמהירה :-)
      תנסי, המתכון במיוחד בשבילך! אין לי ספק שתאהבי :-)

      מחק
  2. נראה לי הערב אני קונה טבורוג...

    השבמחק
    תשובות
    1. מהלך נכון :-)
      בטוחה שלא תצטער על כך.

      שיהיה המשך ערב נעים!
      נטי

      מחק
  3. אוף את נטי,
    אני מנסה להוריד 5 קילו כבר חצי שנה ללא הצלחה ,הבוקר אמרתי טוב נתחיל לשמור...
    ותראי מה את מביאה לי .יורד עכשיו למעדנייה למטה להביא טבורג .
    את יודעת שאפשר גם עם פירה ובצל מטוגן ..

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מנסה להוריד 15 חחחח אבל אם כבר להשמין אז עם כבוד ;-)
      טבורוג זה בכלל נפלא! תמיד יש לי בבית שתי קופסאות של 500 גרם כל אחת.
      עם פירה אני לא מכירה, אעפ"י שקראתי בוויקיפדיה שאפשר.

      שיהיה יום נעים ושבוע טוב!
      נטי

      מחק
    2. טוב נטי חייב לך ..אז עשיתי יצא טעים
      כנראה לא כמו שלך אבל לא רע בכלל.כנראה עניין של תרגול .
      עשיתי עם הטברוג ועם פירה ובצל מטוגן שניהם יצאו שונים ושניהם טעימים.
      את רצינית ..15 קילו?

      מחק
    3. כיף לשמוע :-)
      למה לא כמו שלי? אם רק הצורה קצת שונה, אז זה לא נורא :-) באמת עניין של תרגול. העיקר שהטעם יצא טוב.
      הכנתי פעם עם ביצה קשה ובצל מטוגן (נדמה לי... צריכה להציץ בתמונות, כבר לא זוכרת) גם יצא מעולה.
      כן, 15 לצערי... זה לא שאני ממש מלאה, פשוט הייתי לפני הריון שני מאוד רזה :-) אבל לא מתלוננת, לכל זמן ולכל מצב יש את מה שמתאים לו. כנראה שכעת זה הזמן לעודפים ;-)

      מחק
  4. אויש, כמה שזה טעים! משום מה טבועה במוחי תמונה של סייעת בגן עם גיגית ענקית בידיים מלאה בווטרושקי. בכלל אצלנו בבית בצקי שמרים היו מככבים רק בחג הפסחא ואז היו מלא קוליצ'י ופירוגי עם מליות שונות. אכככך... נוסטלגיה ;-)
    לפני כמה שנים ניסיתי להכין ויצאו לי קצת יבשים. היום אני (כאילו חחחח) מנסה לקצץ בסוכרים/גלוטנים/וקמח לבן אז אם כבר מתוק אז משהו "עצבני" חחח מה גם שהבן שלי נהיה בררן בטירוף אז גם אין יותר מדי מוטיבציה

    תודה על התזכורת המתוקה!
    שיהיה סופ"ש מהנה,
    אלנה

    השבמחק
    תשובות
    1. גם בבית שלנו בצקי שמרים היו רק בפסח, בימים אחרים שכנה-חברה של אימא הייתה מביאה לנו את המאפים שלה :-)
      אין צורך להפחית בגלוטן אם אין בעייה בריאותית. הטרנדים החדשים פשוט לא מבוססים ולא מוצדקים. לגלוטן לכשעצמו אין שום רע, אלא אם יש בעייה בריאותית.
      וסוכרים - כן, לא בריא, אבל המאפה הזה לא כזה מתוק.
      אם את לא רוצה לאפות מקמח לבן, נסי קמח כוסמין מלא. שימי חצי לבן וחצי כוסמין מלא. הוא הרבה יותר עדין מקמח חיטה מלא ואין לו שום טעם לוואי כמו שיש לקמחים מלאים אחרים.
      ותתחילי לפנק את עצמך ולא רק את הבן והבעל ;-)

      לילה טוב,
      נטי

      מחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...